Stavba připomínala most přes řeku Kwai, řekl obhájce firmy Bögl a Krýsl

Nový Jičín – Okresní soud v Novém Jičíně se snaží najít příčinu největšího železničního neštěstí v novodobé historii Česka. Z mostu ve Studénce zbyla po nehodě jen hromada sutin, ve které znalci hledají důkazy. Obžalovaní nabízejí verze podle toho, u které ze dvou stavebních firem pracovali. Finále bitvy o to, kdo za nehodu půjde do vězení a kdo zaplatí odškodné obětem, je zatím v nedohlednu.

K Okresnímu soudu v Novém Jičíně přijíždějí znalci, obhájci a obžalovaní z celého Česka i Slovenska. Pomocí modelů, složitých výpočtů a celé řady technických nákresů se snaží vrátit do doby před neštěstím. Dne 8. 8. 2008 rychlík Comenius narazil do silničního nadjezdu, který se krátce předtím zřítil na trať. Při havárii zemřelo osm lidí a devadesát dalších bylo zraněno.

Jak to vypadalo po nárazu vlaku, je dobře známé. Účastníci procesu se teď snaží ze deformovaných kovových dílů poskládat nejpravděpodobnější podobu mostu před pádem, aby našli jeho příčinu. „Stalo se něco, co se stát nemělo. Ale nahromadilo se více drobných příčin, jedna sama by nestačila,“ řekl České televizi Jiří Studnička, znalec obžaloby na mostní konstrukce z ČVUT.

Komplikace na stavbě dva dny před tragédií popsali svědci a u soudu projektant. „Za ten most se tahalo, vozíky nejely, trošku se naklonil,“ uvedl projektant rekonstrukce mostu Ivo Prokop.

Model u soudu ukazuje, jak v té době most vypadal. Za horní část stavby zodpovídal subdodavatel - firma Bögl a Krýsl, za spodní hlavní dodavatel - ODS Dopravní stavby, nyní Eurovia. A každý vidí příčinu u toho druhého.

„Bylo to provedeno jako most přes řeku Kwai - jeden šroub místo čtyřech, podpěry úplně jinak,“ komentoval stavbu Radek Ondruš, obhájce firmy Bögl a Krýsl.

Eurovia chce příští týden vytáhnout nový trumf – znalecký posudek s vizualizací pádu mostu. Své znalce má ale i Bögl a Krýsl.