Znalec rozebíral chyby při opravě mostu ve Studénce. Technické zvěrstvo, řekl

Nový Jičín - Další znalec dnes u Okresního soudu v Novém Jičíně potvrdil zásadní nedostatky na stavbě mostu ve Studénce, do jehož trosek v srpnu 2008 narazil vlak. Osm lidí při nehodě zemřelo, desítky dalších utrpěly zranění. Milan Holický z Kloknerova ústavu při Českém vysokém učení technickém ve své výpovědi použil termíny jako technické zvěrstvo. Zdůraznil, že byla hlavně špatně postavena, založena a značně přetížena podpěrná konstrukce, která most držela.

Znalecký posudek si u něho objednala firma Bögl a Krýsl, jejíž šéfové byli mezi prvními obžalovanými. Tato subdodavatelská firma měla na starost vysouvání mostovky přes kolejiště. Podpůrnou konstrukci ale stavěli lidé z další stavební společnosti ODS-Dopravní stavby Ostrava, dnešní Eurovie. Obžalovaní z této firmy posudek odmítají jako účelový. „Nevěřím mu ani slovo,“ uvedl například projektant Jiří Vlach.

Znalec Holický je přesvědčen, že zřícení mostu zavinilo více faktorů. Největší podíl na něm podle něho měly špatně založené podpěry, které mostovku držely při jejím vysouvání přes kolejiště. „Panely byly uložené do nestabilního podloží, samotné konstrukce do nich nebyly ukotveny. Navíc byly o téměř třicet pět procent přetížené,“ uvedl znalec. Stavbaři podle něho podcenili geodetická měření. Když už měřením něco zjistili, dál to neřešili.

Studénka 8. 8. 2008
Zdroj: ČTK
Autor: Vladislav Galgonek

Za významný nedostatek považuje špatnou komunikaci mezi firmami. Několik dnů před zřícením měření ukázalo, že konstrukce mostu je nakloněná. „Řešili to jen podložením. A nikdo tuto informaci nepředal dál. Připadá mi to, jako by lékaři při operaci slepého střeva odhalili nádor, ale nechali by si to pro sebe,“ řekl znalec. Domnívá se, že podobné chyby jsou na stavbách v Česku dosti běžné. „Takový šlendrián se objevuje hlavně tam, kde jsou ekonomické tlaky. V tomto případě ale byla kombinace nedostatků tragická,“ shrnul.

I podle obžaloby byla příčinou tragické nehody souhra mnoha zanedbání a nedostatků. Už policejní vyšetřovatelé zjistili chyby v projektu podpůrných konstrukcí, nedostatečný byl technologický předpis montáže a neřešila se ani tíha přesouvaného mostu. Žalobce zmínil i závadu, která se na stavbě projevila při posunování mostní konstrukce na vozících den před nehodou, a stavbaři se s ní nedostatečně vypořádali. Konstrukce byla nakloněna a právě to podle znalců byl hlavní důvod nerovnoměrného zatížení podpůrné konstrukce a jejího následného zřícení.

Nehoda se stala 8. srpna 2008. Na železniční trať ve Studénce spadl rekonstruovaný silniční most, do jeho trosek vzápětí narazil mezinárodní rychlík Comenius. Na místě zahynulo šest lidí, čtyři ženy a dva muži. Další muž zemřel později v novojičínské nemocnici. Osmou obětí se stala jedna z polských zraněných cestujících, zemřela v krakovské nemocnici 26. září 2008. Dalších devadesát pět cestujících utrpělo zranění.