Univerzity hledají talentované studenty, chtějí ty nejlepší

Brno/Kyjov - Kamil Maršálek studuje obecnou chemii na Přírodovědecké fakultě. Přijali ho bez přijímaček – dvakrát totiž vyhrál stříbrnou medaili na mezinárodní chemické olympiádě. Podobný úspěch měl i Roman Beránek, který teď studuje lékařství a biofyzikální chemii. O takto nadané studenty mají školy zájem, talenty chtějí rozpoznat co nejdřív. Pořádají pro ně proto různé aktivity, kde si budoucí vědci mohou poprvé vyzkoušet skutečný výzkum.

„Každá univerzita je tak dobrá, jaké má studenty. Chceme proto včas získat ty nejtalentovanější,“ řekl prorektor pro výzkum Petr Dvořák z Masarykovy univerzity. Ta pořádá různé programy, ve kterých se nadaní studenti středních škol dostanou do kontaktu s vědeckými špičkami. Třeba na odborných letních školách chtějí studenty motivovat, aby se vydali na vědeckou dráhu. „Letáčky a přednášky už nezabírají. Ukazujeme proto zájemcům opravdovou vědu. O programy je velký zájem, ale dostanou se do nich jen jednotlivci. Nedá se to dělat masově,“ vysvětlil Dvořák.

Univerzity vybírají z mnoha studentů, ti se hlásí k vypsaným tématům. „Středoškoláci tak poznají chod na univerzitě a výzkum v laboratoři. U nás mají možnost si chemii prakticky vyzkoušet,“ podotkl vedoucí jedné z výzkumných skupin Vladimír Šindelář. Právě on vedl skupinu, ve které loni pracoval i oceněný chemik Kamil Maršálek.

Z mezinárodní chemické olympiády do laboratoře

„Ucházel jsem se o práci v laboratoři a dostal jsem se k panu Šindelářovi,“ popsal Maršálek. Teď studuje obecnou chemii a zajímá se o syntézu léků. „Rád bych vytvořil něco užitečného,“ dodal student. Jeho zájem o chemii začal už na kyjovském gymnáziu. Zaujal ho profesorův výklad a líbily se mu pokusy s výbušninami. Když uspěl ve školním kole chemické olympiády, začal se o chemii zajímat hlouběji. Nakonec se probojoval až do mezinárodního kola ve Washingtonu, kde loni získal stříbrnou medaili. Ta se uděluje pětině nejlépe umístěných studentů. Svůj úspěch zopakoval i letos v Moskvě.

Gymnázium si jeho úspěchu cení. „Je to v posledních letech náš nejúspěšnější student. Když je talent a ochota studovat a pracovat na sobě, dá se i z okrajového gymnázia dosáhnout skvělých výsledků. Věřím, že bude inspirovat i ostatní,“ řekla ředitelka kyjovského gymnázia Renáta Soukalová.

Univerzity si vychovávají budoucí vědce

I Roman Beránek si chemii oblíbil už na gymnáziu. „Bavily mě úlohy z chemických olympiád, vždycky jsem musel přijít na správné řešení,“ zavzpomínal. Kvůli zájmu o chemii přešel z gymnázia na chemickou průmyslovku, a dostal se tak i do univerzitní laboratoře. Loni na mezinárodní chemické olympiádě dostal bronzovou medaili, letos v Moskvě už stříbrnou. Umístil se dokonce lépe než Maršálek. Díky znalostem nebyl pro Beránka problém dostat se na medicínu, na biofyzikální chemii ho dokonce vzali bez přijímaček. „Dokážu si představit, jak se molekuly hýbou, jak fungují. Na chemii mě fascinuje, že je všude kolem nás a že podle jejích zákonů můžeme předpovídat chování makrosvěta,“ popsal svou lásku k oboru Beránek.

Střední školy dnes spolupracují s univerzitami a připravují pro ně speciální výukové programy. Nadšenci si tak vyzkouší skutečnou odbornou práci a zvýší i svoje šance na přijetí na vysněnou školu.