Kuřimští se dočkají podchodu. Doteď si často zkracovali cestu přes koleje

Kuřim - Po téměř deseti letech se Kuřim dočká prodloužení tamního nádražního podchodu. Místní se tak lépe dostanou do severní části města. Místo více než půlkilometrové zacházky k silničnímu podchodu se teď cestující dostanou od nádražní budovy až k ulici Dr. Vališe přímou cestou. Proti výstavbě v minulosti protestovali lidé, jejichž domy stojí nedaleko ústí podchodu.

Stávající zkrácená verze podchodu vede jen od nádraží k druhému nástupišti. Protažením až do severní zástavby tak vznikne nová městská spojnice. První lidé budou moct novou cestu využít už v létě příštího roku. Zatím si velká část místních krátila cestu po kolejích, a to bez ohledu na projíždějící vlaky. Pátým nejvytíženějším nádražím v kraji přitom vlak projíždí každých dvacet minut.

Na stavbu, která si vyžádá dvanáct milionů korun, získala Kuřim desetimilionovou dotaci. Dopravy by se výstavba podchodu zásadně dotknout neměla. Nádraží odstaví dvě manipulační koleje. „Prosím obyvatele o trochu strpení a tolerance, protože ty práce budou poměrně intenzivní,“ připustil Josef Beneš, obchodní ředitel stavební společnosti, která dnes začala vytrhávat koleje.

Podchod bude po rekonstrukci nejen delší, ale především bezbariérový, aby jej mohly využít například i maminky s kočárkem. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) se zavázala vybudovat výtahy a podchod rozšířit. „Týká se nás také stavba protihlukové stěny,“ dodal Pavel Surý ze SŽDC. Další podchod, který by se měl v budoucnu dočkat bezbariérového přístupu leží v Tišnově.

Blansko: Podchod mají, ale používá ho málokdo

Přístup k vlakovým nástupištím v Blansku už roky zajišťuje tamní podchod. Lidé ale přes zákaz často volí kratší cestu po kolejích, ačkoliv jde o služební trasu určenou výhradně zaměstnancům železnice. Život tak riskují například i maminky s kočárkem. Jejich argument je ale pádný: podchod není bezbariérový a s kočárkem se do něj nedostanou.

„V případě, že se jedná o stanici, která není vybavena bezbariérovým přístupem, tak má každý cestující právo požádat o převedení drážní personál,“ informoval v minulosti mluvčí SŽDC Pavel Hala. Starší lidé zase tvrdí, že se v nočních hodinách bojí podchodem projít.

Policisté se proto rozhodli v Blansku neukázněné cestující pokutovat. A bločky jim téměř nestačily. Během dvou loňských akcí rozdali stovku pokut.

Blanenské nádraží se před třemi lety stalo svědkem tragické nehody. Mladou maminku přecházející koleje tu srazil rychle jedoucí vlak. Podle dopravních odborníků se cestující před vstupem do kolejiště často ani nerozhlédnou. Někteří také mají problém odhadnout rychlost vlaku, který se jim zdá pomalý. „Doba, za jak dlouho uslyší rychle jedoucí vlak, je mnohem kratší než třeba u automobilu,“ upozornil před časem Václav Jirovský z Ústavu bezpečnostních technologií a inženýrství ČVUT.

Podobně jako v Blansku si cestu přes koleje zkracují také ve Vyškově nebo Kyjově. Tamní podchody rovněž nejsou bezbariérové. Plošinu pro vozíky nebo výtah má šedesát procent ze 150 jihomoravských železničních stanic.