Tramvaj 15T: Kontrakt, kolem kterého se točí miliardy a politici

Praha - Nové tramvaje za miliardy jsou poruchové, Praha na ně nemá peníze a smlouvu navíc nelze vypovědět. Ožehavé téma vyvolává řadu otázek – kdo za to může? Současné vedení města má jasno, viníkem je bývalý primátor Pavel Bém. Ten oponenty považuje za diletanty a obvinění odmítá. Důležitější je ale stroje uvést do standardního provozu. Pro maminky, seniory i vozíčkáře jsou často nenahraditelnou součástí každodenního života. Praha má nyní 61 tramvají, většina z nich je však častěji v dílně než na kolejích. Problematický kontrakt zkoumal David Havlík v pořadu Reportéři ČT.

Zdroj: isifa/Lidové noviny Autor: František Vlček

Podezřelé pozadí kontraktu

Pražský Dopravní podnik smlouvu uzavřel s firmou Škoda Transportation, která si dokázala vyjednat velmi exkluzivní podmínky. Podle současné pražské reprezentace jsou pro Prahu smrtící, bývalý primátor Pavel Bém však oponuje tím, že jeho pokračovatelé jsou diletanti. „Do roku 2010 bylo hlavní město Praha schopno tento závazek splácet. Že to neumí dnes, nevypovídá vůbec nic o bývalé politické reprezentaci Prahy, ale daleko spíš o té současné,“ doplňuje Bém.

„Praha je z hlediska tramvajového provozu velmi specifické město. Historické jádro s malými poloměry oblouků, poměrně kopcovitý terén, velký obrat cestujících. Ať by výběrové řízení vyhrál kdokoli, tramvaj by musel také vyvíjet,“ říká Tomáš Jílek, bývalý generální ředitel DPP. S vývojem souvisí i cena, která tím pádem musela být vyšší - nakonec tak vysoká, že ji Praha ani nestačí splácet.

Sešlo se příliš projektů najednou…

„Praha má spoustu takových megalomanských projektů, které by asi nebyl problém financovat odděleně, ale pokud se sejdou tramvaje 15T, metro A a tunel Blanka, tak na to prostě Praha nemá,“ říká pražský zastupitel a člen dozorčí rady Dopravního podniku hl. m. Prahy Michal Štěpán (TOP 09).

Tramvaje mají problémy

Praha má do roku 2018 utratit za 250 nízkopodlažních tramvají 19 miliard korun. Kromě toho, že na kontrakt nemá dost peněz, musel ředitel DPP Milan Křístek již nakoupené tramvaje reklamovat. Z 61 vozů jich totiž denně v průměru sedm nevyjede kvůli poruše.


"Evidujeme na dodaných tramvajích, které jsou v záruční době, řádově 900 reklamací. Museli jsme kvůli tomu posílit reklamační tým techniků a specialistů, kteří se těmito problémy zabývají. Reklamace můžeme rozdělit na dvě skupiny - jsou to dílčí (samostatné) a typové (ty, které se objevují u všech dodaných tramvají).

Na odstranění závad se prý již pracuje. „Všechny typově identické vady a další vylepšení na tramvajích aplikujeme do konce roku 2013,“ říká Lubomíra Černá, mluvčí Škoda Transportation.

Závady se objevují v systému, podvozcích, elektronice i brzdovém systému.


Proč dopravní podnik problémový kontrakt nevypoví?

„Dopravní podnik nechal vyhotovit několik právních posudků ke změně či dokonce vypovězení smlouvy. Poslední byl vypracován na základě požadavků dozorčí rady letos. Myslím, že bych se stal velkým hrdinou, kdybych na základě takového posudku vypověděl kontrakt se Škodou Transportation a čelil potom žalobě, která by dopravní podnik podle tohoto posudku stála miliardy korun,“ vysvětluje Křístek. Podle primátora hlavního města Tomáše Hudečka (TOP 09) je smlouva nevypověditelná.

Pavel Bém je ale přesvědčen, že smlouva se vypovědět dá, a to v případě, že dodavatel nebude plnit své závazky.

Tomáš Jílek, bývalý generální ředitel DPP

„Předmětné tramvaje byly vyvíjeny pro specifické podmínky Prahy a její kolejové sítě podle zadání DPP. Tento vývoj byl finančne velmi náročný. Přesné náklady již neznám, ale výrazně přesahovaly jednu miliardu korun. Je tedy logické, že smlouva nemohla být bez jakýchkoli podmínek vypovězena.“


Zámečník: Je to specifický způsob průmyslové politiky

„Kupovat nevyzkoušený a ještě nejezdící produkt je velmi specifický způsob průmyslové politiky, který se tady zcela neformálně praktikoval. Obdobně to bylo v případě Českých drah a železničních kolejových vozidel, kde taky fakticky vývoj a výzkum národnímu výrobci zaplatila jedna státní firma,“ říká ekonom Miroslav Zámečník.