Moravská galerie vystavuje průkopnické fotografie Jaromíra Funkeho

Brno – Retrospektivní výstavu průkopníka moderní fotografie Jaromíra Funkeho připravila Moravská galerie v Brně. Díla, která reflektují meziválečný rozmach modernismu a avantgardy, pochází z depozitáře galerie, fotografie zapůjčilo i Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze nebo soukromí sběratelé. Výstava „Jaromír Funke - mezi konstrukcí a emocí“ bude v Moravské galerii v Brně k vidění do 19. ledna 2014.

Klíčová osobnost moderní fotografie - to byl Jaromír Funke. Často fotografoval moderní architekturu, roku 1922 se vydal na cestu k abstrakci, která vyústila v jeho vlastní směr, který nazval „fotogenismus“. Reagoval také na kubismus, do fotografické tvorby jako jeden z prvních zapojil také iracionální směry jako poetismus a surrealismus. 

Nová výstava v Moravské galerii v Brně návštěvníkům přiblíží především logiku proměn Funkeho tvorby. Jeho dílo zasazuje do kontextu evropské avantgardní fotografie a kultury

Jaromír Funke - Z cyklu čas trvá (1932)
Jaromír Funke - Z cyklu čas trvá (1932)
Více fotek
  • Jaromír Funke - Z cyklu čas trvá (1932) autor: Jaromír Funke, zdroj: Moravská galerie v Brně http://img.ct24.cz/cache/140x78/article/52/5138/513758.jpg
  • Jaromír Funke - Pomeranče (1930) autor: Jaromír Funke, zdroj: Moravská galerie v Brně http://img.ct24.cz/cache/140x78/article/52/5138/513757.jpg
  • Jaromír Funke - Abstraktní foto (1928-29) autor: Jaromír Funke, zdroj: Moravská galerie v Brně http://img.ct24.cz/cache/140x78/article/52/5138/513756.jpg
  • Jaromír Funke - Po karnevalu (1926) autor: Jaromír Funke, zdroj: Moravská galerie v Brně http://img.ct24.cz/cache/140x78/article/52/5138/513755.jpg

Jaromír Funke patřil mezi novátory. V moderní fotografii je máloco, s čím by nepřišel jako první. Zavedl diagonální kompozici, jako první fotil v cyklech. Odmítal koláže a fotomontáže, naplno ale využíval toho, co mu nabízela hra se světly nebo odrazy ve skle. „Funkeho experimentální tvorba začíná zátišími, ve kterých postupně roste úloha nasvícení a vrženého stínu. U Funkeho, jako u žádného jiného fotografa, je krásně vidět, jak ke svým abstrakcím dospěl. Na prvních fotografiích jsou ještě vidět nějaké předměty a jejich vržené stíny. Až postupně se předměty úplně vytrácejí a zbývá jenom stínohra,“ popsal autor výstavy Antonín Dufek.

Výstava se koná v Místodržitelském paláci Moravské galerie v Brně od 18. října 2013 do 19. ledna 2014. Otevírací doba středa – neděle 10:00 – 18:00, čtvrtek 10:00 – 19:00, pondělí a úterý je zavřeno.


V době mezi dvěma světovými válkami, v nově vzniklé Československé republice, ovlivňoval Funke fotografické dění nejen svým dílem, ale také rozsáhlou teoretickou, kritickou, organizátorskou, redaktorskou a zejména pedagogickou činností. „Tím, co jeho dílo sjednocuje, je jakýsi purismus. Vždycky zůstal čistým fotografem a využíval čistě fotografických prostředků, hledal specifiku fotografického vyjadřování,“ dodal Dufek.

Pro historii fotografie byl Funke zásadní postavou, přesto se mu nedostalo takového věhlasu, jako třeba Josefu Sudkovi nebo Františku Drtikolovi. Zřejmě i proto, že zemřel na sklonku války, v pouhých devětatřiceti letech. 

Jaromír Funke

Jaromír Funke se narodil 1. srpna 1896 ve Skutči do rodiny advokáta Antonína Funkeho. Funke patří k nejvýznamnějším českým fotografům první poloviny 20. století a k světově významným průkopníkům avantgardní fotografie. Společně s Josefem Sudkem a Jaroslavem Rösslerem byl členem modernistického proudu československé meziválečné fotografie. Fotografické dění své doby ovlivňoval nejen dílem, ale také rozsáhlou teoretickou a pedagogickou činností.

Funke zemřel několik měsíců před koncem druhé světové války jako její nepřímá oběť. Následkem spojeneckého náletu byla přerušena dodávka elektřiny do nemocnice, ve které jej právě operovali.

Zdroj: Wikipedie