Odborná komise vybírá Svatomartinská vína

Valtice – Výběr letošních Svatomartinských vín zahájili dnes ve Valticích degustátoři a odborná komise. Do prvního kola se přihlásilo 69 vinařských firem, degustátoři dnes posuzovali 240 vzorků. Značku Svatomartinské víno může mít jen to, které uspěje v hodnocení a získá značku od Vinařského fondu. Loni neuspěla plná čtvrtina přihlášených vzorků. Svatomartinské víno bývá první ochutnávkou z letošní sklizně, prodávat se smí nejdříve 11. listopadu od 11. hodin.

Dvacítka degustátorů ve Valticích hodnotí 240 vzorků vín. U každého je třeba posoudit barvu, vůni a chuť. „Při hodnocení svatomartinského vína se nejdřív podívám na jeho barvu, dá se odpustit, že mají barvu slabší, protože ještě nestačila nazrát,“ popsal degustaci vinař Ondřej Brdečko z Kobylí. Víno pak ohodnotí počtem body v rozmezí od nuly do sta. Jen ta vína, která v průměru získají víc, než 78 bodů, mohou letos nosit značku Svatomartinské. 

Mezi přihlášenými vzorky zatím dominuje odrůda Müller Thurgau před Muškátem moravským a Veltlínským červeným raným. V kategorii růžových vín kraluje Svatovavřinecké před Modrým Portugalem a letošní novinkou je Zweigeltrebe. U červených vede Svatovavřinecké před Modrým Portugalem.

Podle odborníků jsou letošní vzorky velmi kvalitní, víno ale bude trochu kyselejší, než v minulých letech. „Teď poslední dva roky jsme si zvykli, že ta bílá vína byla s nižší kyselinkou, protože nám přezrávala, ale celkově si myslím, že jsme ten letošní rok zvládli se ctí a vína budou velice pěkná,“ dodal Brdečko.

Ve Valticích se dnes konalo první kolo hodnocení, další se uskuteční za týden. „Celkový počet přihlášených vín ještě uvidíme až po druhém kole. Teď to vypadá, že zájem je podobný, jako v loňském roce. První výsledky zatím vypadají velmi dobře. Vypadá to, že většina vín známku získá,“ popsal ředitel Národního vinařského centra Pavel Krška. Vinařský fond odhaduje, že se na trhu letos objeví stejně jako loni kolem dvou a půl milionu lahví Svatomartinského vína.

Loni se o značku Svatomartinské ucházelo celkem 150 vinařů, uspělo jich 122. Degustátoři a hodnotitelé vybírali z 500 vzorků, značku Svatomartinské získalo 380 vín. Loňský ročník Svatomartinského byl rekordní, vinaři stočili celkem 2,2 milionu lahví.


Nadprůměrné množství srážek, nižší teploty a méně slunečního svitu letos oddálily sklizeň hroznů o dva až tři týdny. Vinohradníci začali sklízet až v posledním zářijovém týdnu a pokračovat budou s největší pravděpodobností až do poloviny listopadu.

Co do množství sklizených hroznů odhadují vinaři průměrnou sklizeň. Hrozny mají letos obecně o něco méně cukru než v minulých letech, mělo by proto být víc jakostních, respektive kabinetních vín. „Obecně můžeme konstatovat, že se bude jednat o ročník svěžích, lehčích a příjemně aromatických vín,“ píší vinaři na webu Svatomartinského vína. 

Každé víno se boduje na škále od nuly do sta
Každé víno se boduje na škále od nuly do sta
Více fotek
  • Každé víno se boduje na škále od nuly do sta zdroj: ČT Brno http://img.ct24.cz/cache/140x78/article/52/5159/515835.jpg
  • Svatomartinské se smí pít až od 11. listopadu zdroj: ČT Brno http://img.ct24.cz/cache/140x78/article/52/5159/515834.jpg
  • Hodnocení vín probíhá anonymně zdroj: ČT Brno http://img.ct24.cz/cache/140x78/article/52/5159/515829.jpg
  • Svatomartinské víno autor: Václav Šálek, zdroj: ČTK http://img.ct24.cz/cache/140x78/article/52/5154/515382.jpg

Dobrý marketing se vinařům vyplácí

Značku Svatomartinské víno uvedl Vinařský fond na trh roku 2005, od té doby její popularita strmě roste. Svatomartinská jsou první vína nového ročníku. Jde o vína svěží a ovocitá, která sice zrála pouze několik týdnů, ale za tu dobu už podle odborníků stačila získat osobitý charakter. Vyrábí se pouze z vybraných odrůd.

Schválené odrůdy Svatomartinských vín

Bílá: Müller Thurgau, Muškát moravský, Veltlínské červené rané a Cuvée

Růžová: Svatovavřinecké, Modrý Portugal a Cuvée

Červená: Modrý Portugal, Svatovavřinecké


Cena vína se pohybuje mezi 70 až 100 korunami. Zájem Čechů o Svatomartinské se dá přičítat i dobrému marketingu. „Je to výborný marketingový tah. Výrobci vína se vlastně snaží přivést zákazníka dopředu k procesu výroby,“ vysvětlil v minulosti reklamní expert z firmy Konektor Petr Rydl. 

Svatomartinské slavnosti

Označení Svatomartinské ve spojitosti s vítáním nového vína se začalo užívat již na dvoře císaře Josefa II. Začátkem listopadu končila vinařům pracujícím u větších sedláků služba, některá vína bývala už tou dobou ve sklepě „vyčištěna“, a proto bylo zvykem ochutnávat novou úrodu. Toto období připadalo na dobu, kdy byla sklizeň již v bezpečí pod střechou, a blížil se klidný advent spojený s předvánočním půstem. Svatomartinské tak bylo vždy spjato s časem bohatého hodování a bujarého veselí. Odtud pochází dnes již tradiční spojení – svatomartinská husa a Svatomartinské víno.