Tišší provoz na Vsetínsku zajistí speciální gumoasfalt

Liptál, Ústí u Vsetína – Celkem čtyři kilometry silnice na trase ze Zlína do Vsetína dostaly nový povrch. Úsek mezi Liptálem a Ústím u Vsetína pokryl speciální asfalt, který zaručí mnohem nižší hluk. V asfaltové směsi jsou totiž rozdrolené pneumatiky. Díky vzduchovým bublinám je pak provoz na takovém povrchu až o 4 decibely tišší.

Tichý asfalt není žádnou novinkou. Vyvinuli ho před dvěma lety vědci z brněnského Vysokého učení technického. Gumoasfalt poprvé pokryl v říjnu 2011 část silnice u Zádveřic na Zlínsku. Je i na mnoha místech v Brně - na nejdelším úseku je na důležité tepně Pionýrská, která se po víc než stomilionové rekonstrukci otevřela loni. Místní nový povrch hodnotí kladně, provoz je teď skutečně tišší.

„Ta guma v asfaltu reaguje už při zpracování, ještě před pokládkou. Úplně to změní vlastnosti asfaltu,“ vysvětlil Jiří Sýkora z firmy RPG Recycling. To potvrzují i vědci. „Rozdíl mezi protihlukovým kobercem a běžným povrchem je tři a půl až čtyři a půl decibelu. To je stejné, jako by po úseku polovina aut vůbec neprojela,“ řekl odborník z Ústavu pozemních komunikací VUT Brno Jan Kudrna.

Video Tichý asflat v Událostech ČT
video

Tichý asflat v Událostech ČT

Gumoasfalt je odolnější, ale i dražší

V Brně-Komíně je silnice s gumovým asfaltem tišší dokonce o osm decibelů. Loni silničáři položili gumoasfaltový koberec třeba i u Hustopečí na Břeclavsku a následoval podobný efekt. Každá směs je originální, vědci chtějí docílit toho, aby asfalt fungoval za všech okolností. Na jeho složení tak stále pracují. „Pneumatiky na něm netvoří tolik hluku, směs více vydrží, je teplotně odolnější,“ vyjmenoval přednosti materiálu Kudrna. 

Gumový asfalt

Speciální asfaltovou směs vyvinuli vědci z VUT Brno. S výzkumem začali v roce 2009, o dva roky později položili první zkušební koberec. Jejich asfaltová směs obsahuje drť ze starých pneumatik. Oproti běžnému asfaltu má čtyřikrát víc vzduchových bublin, které pohlcují hluk. Směs je také odolnější vůči trhlinám, deformacím, stárnutí, vysokým teplotám i mrazu. Nevýhodou takového asfaltu je ale jeho pórovitost – po zimě může být náchylnější k výtlukům. Vědci na jeho vývoji neustále pracují. Gumoasfalt se míchá v Rajhradicích u Brna a jeho výroba je díky použití starých pneumatik ekologická. Jeho cena o dvacet procent převyšuje cenu normálního asfaltu.


Na jižní Moravě je gumový asfalt zhruba na dvaceti silnicích, v celé republice přibližně na třech desítkách úseků. Na všech silnicích je zatím dočasně, vědci kromě hluku zkoumají i jeho životnost. „Využití gumoasfaltu zatím testujeme. Dosud se použil na silnicích první třídy,“ uvedla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová. Postupně by ale u nás mohl být tichý asfalt všude.

V cestě tomu mohou stát přísnější technické podmínky při jeho použití a hlavně jeho vyšší cena. Díky snížení hluku by ale mohl ušetřit peníze tím, že nebude potřeba stavět protihlukové stěny. „Dopadající hluk se stejně jako u protihlukových stěn pohltí ve hmotě a neodráží se,“ uzavřel Kudrna.