Martin Glaser usedl do křesla šéfa Národního divadla Brno

Brno – Do čela Národního divadla Brno dnes oficiálně nastupuje nový ředitel Martin Glaser. Končí tak víc než roční bezvládí, kdy mělo divadlo jen dočasně jmenované vedení. Glaser v minulosti působil jako umělecký šéf činohry Jihočeského divadla. Současně s ním dnes do divadla nastoupil nový umělecký šéf baletu Mário Radačovský. Odbornou komisi a brněnské radní Glaser přesvědčil svou vizí – z Národního divadla Brno chce udělat moderní a sebevědomou metropolitní scénu.

Cílem nového ředitele je podle jeho slov vyzdvihnout brněnské divadlo mezi takové instituce, jakými jsou například divadla v Mnichově, Hamburku či v Lyonu. Do března bude Glaser pozici prvního muže brněnského národního divadla zastávat jen na 40 procent úvazku, poté se funkce chopí naplno. 

Větší změny chystá Glaser až na příští sezonu. „Změny ještě v této sezoně nebudou patrné, protože je celá naplánovaná a bude dokončena pod vedením stávajících šéfů. Nyní už pracujeme na dramaturgických plánech pro sezonu 2015/2016,“ vysvětlil ředitel.

Co se nepovedlo?

Zázrak HelianyZázrak Heliany - českou premiéru měla opera v Janáčkově divadle v Brně loni v září. Nákladné dílo plné zahraničních umělců se reprízovalo jen čtyřikrát. Stejně tak koprodukční Don Giovanni neměl valný úspěch. Tyto inscenace už podle nového ředitele Národního divadla nebudou mít šanci. „Budu dělat všechno pro to, abychom se vyhnuli uměleckých nezdarům a projektům, které jsou od začátku nastaveny špatně, nebo jejichž smysluplnost není zřejmá,“ ujistil Glaser. Nový ředitel už dal stopku i některým chystaným představením - zastavil čtyři naplánované inscenace, třeba Kouzelnou flétnu.


Glaser podotkl, že k některým změnám v divadle bude potřebovat více peněz, než instituce dosud měla k dispozici. Chystá se proto jednat s představiteli kraje i s budoucím ministrem kultury. Jednání s městem jako zřizovatelem divadla už začalo. „Pro mě jako aktivního divadelníka je podstatné, aby se tady dělalo dobré divadlo. Nyní nás čeká nesmírné množství práce,“ ujistil ředitel. Zdůraznil, že je především potřeba oživit Mahenovu činohru, která podle něj není v dobrém stavu. 

Společně s Glaserem postupně do divadla přijdou i noví umělečtí šéfové. Balet bude řídit ode dneška slovenský choreograf Mário Radačovský, činohru povede od příští sezony Martin Františák a operu od 1. ledna 2015 Jiří Heřman. „Miluji klasický balet a klasický repertoár. Budeme se snažit, aby byla představovaná klasika i například balet z 20. století,“ řekl Radačovský. Františák jako budoucí šéf činohry podle Glasera sestavuje silný dramaturgický tým. Heřman chce k opeře přitáhnout i ty diváky, kteří na ni obvykle nechodí. 

Glaser se také rozhodl, že z Reduty udělá druhou scénu činohry. „Z pohledu diváka se tím nic nezmění. Reduta zůstane stále scénou, která je nejvíce otevřená experimentu,“ řekl ředitel. Reduta byla dosud samostatnou jednotkou a tvořila vedle baletu, Mahenovy činohry a Janáčkovy opery čtvrtou složku Národního divadla Brno. Dva činoherní soubory pod jednou střechou ale Glaser nepovažuje z dlouhodobého hlediska za výhodné. 

Martin Glaser přebírá vedení Národního divadla po Danielu Dvořákovi, který divadlo opustil loni v září po pěti letech ve funkci. Nelíbil se mu přístup brněnské radnice – politické zásahy do jeho práce, neochota k systémovým změnám a hlavně nedostatečná finanční podpora. Sám ale čelil kritice za klesající úroveň inscenací v Mahenově divadle. 

S odcházejícím ředitelem Dvořákem, který se přesunul do Prahy, odešla i část hereckého ansámblu. Divadlo opustil i umělecký šéf Reduty Petr Štědroň, který odešel do Prahy řídit Divadlo Na Zábradlí. 

Kdo je Martin Glaser?

Martin GlaserNarodil se v roce 1974 v Sokolově. Vystudoval obor činoherní režie a dramaturgie na pražské DAMU, aby od roku 1998 působil jako kmenový režisér v Jihočeském divadle, od roku 2006 jako šéf činoherního souboru. Režíroval např. Havlovo Odcházení, Shakespearova Macbetha nebo Čechovovy Tři sestry. Získal cenu Josefa Balvína za nastudování hry Arabské noci, jeho inscenace hry Očištění byla na cenách Nadace Alfréda Radoka vyhlášena jako nejlepší uvedená česká hra, inscenace Nebezpečné vztahy byla zase oceněna jako nejpozoruhodnější umělecký počin na přehlídce České divadlo. Letos na jaře se ucházel o funkci ředitele pražského Divadla Na Zábradlí, porazil jej však Petr Štědroň z brněnské Reduty.