Břeclav opravuje chodníky. Lidé kličkují staveništěm

Břeclav - Kudy se vypravit břeclavskou ulicí Lidickou, když jsou chodníky rozkopané? Na to se v posledních dnech ptají místní. Do konce roku tu mají vzniknout dva kilometry nových bezbariérových chodníků. Do té doby místo připomíná spíš staveniště.

„Jezdí tu jedno auto za druhým, takže člověk musí mít oči na stopkách,“ posteskla si seniorka Zdena Kuncová. Kvůli krátkému úseku, kde jsou rozkopané chodníky na obou stranách silnice zároveň, musí chodit v pruhu pro cyklisty. „Jsem toho názoru, že by se měla udělat nejdřív jedna strana, a pak druhá. Provoz je tu ohromný,“ souhlasil s ní Vlastimil David.

Většina občanů ale chápe, že dočasná omezení k výstavbě patří. „Umístili jsme výstražné informační tabule pro chodce i motoristy,“ popsal situaci Pavel Balcar ze Stavby a údržby silnic Břeclav. Zatímco někde už se Břeclavští prochází po nové dlažbě, jinde jsou chodníky stále rozkopané. „Musíme zkoordinovat postup prací s pokládkou kabelů veřejného osvětlení a dalších inženýrských sítí,“ vysvětlil Balcar.

Oprava chodníků v Břeclavi
Zdroj: ČT Brno

Na lépe přístupné chodníky se mohou Břeclavští těšit od křižovatky Lidické s ulicí Sovadinovou. Nová dlažba je čeká až do křižovatky s ulicí Skopalíkovou. Oprava zahrnuje nejen nové chodníky na obou stranách, ale i bezbariérové nájezdy na přechody pro chodce nebo tři lépe přístupné autobusové zastávky. Původně radnice počítala s tím, že náklady na opravy se vyšplhají až na devět milionů korun, výběrové řízení ale nakonec cenu o polovinu snížilo. Necelé tři miliony korun navíc pokryje státní dotace.

Podle vedení města chodníky využije asi čtvrtina obyvatel. Lepší přístup ocení nejen lidé na vozíčku, starší obyvatelé nebo maminky s kočárkem. „Loni prošla rekonstrukcí klíčová trasa, na které jsou nejdůležitější budovy, které lidé ve městě využívají,“ naznačila postup prací břeclavská mluvčí Eliška Windová.

Opravy břeclavských chodníků jsou součástí širšího projektu bezbariérového města, se kterým Břeclav přišla už v roce 2011. Tehdy se vedení podařilo opravit lávku u průmyslové školy nebo zastávku Jana Palacha. Loni Břeclav změnila patnáct tamních přechodů pro chodce na bezbariérové.

Loni žilo v Břeclavi zhruba 770 lidí upoutaných na invalidní vozík, přes 6600 seniorů starších šedesáti let a téměř tisíc matek s dětmi mladšími tří let. „Břeclav má necelých 25 tisíc obyvatel a těch, kteří využívají bezbariérové prostory, je zhruba čtvrtina,“ uzavřela Windová.

/*json*/{"map":{"lat":48.769625934754,"lng":16.893882751465,"zoom":15,"mapTypeId":"roadmap"},"markers":[],"polylines":[{"strokeColor":"#000000","strokeOpacity":false,"strokeWeight":false,"path":[{"lat":48.76440708128,"lng":16.888389587402},{"lat":48.765524442423,"lng":16.888818740845},{"lat":48.766486201725,"lng":16.889290809631},{"lat":48.767419656375,"lng":16.889677047729},{"lat":48.769484509561,"lng":16.890535354614},{"lat":48.770615899955,"lng":16.891050338745},{"lat":48.771690697216,"lng":16.891393661499},{"lat":48.772737188232,"lng":16.891307830811},{"lat":48.773755374771,"lng":16.891222000122}]}],"circles":[],"polygons":[],"rectangles":[]}/*json*/