Miliontá Jawa je znovu k vidění. Září zlatem

Brno – Po 55 letech mohou lidé obdivovat legendární československý motocykl Jawa – a to jeho miliontý vyrobený kus - ve zlaté barvě. Ten sjel z výrobní linky Českých závodů motocyklových ve Strakonicích 6. června 1958 a už tehdy budil zájem. Zlatý motocykl později upadl v zapomnění, letos se ale dočkal kompletní renovace a lidé ho opět obdivují. 

Miroslav Toušek Jawu vydražil na internetu. Do původního stavu ji ale ve své brněnské dílně vrátil Petr Burian, který se renovováním zabývá a zná také celý příběh legendárního motocyklu. Ten musel rozebrat na jednotlivé součástky, vše vyčistit, opravit a motocykl znovu složit. Oprava mu zabrala půl roku. Jawa při ní dostala i nový zlatý metalický nátěr.

„Motorka byla v dobrém stavu, byla ale bouraná. Měla poškozenou vidlici a přední blatník,“ řekl mechanik a renovátor Petr Burian. Při opravě dbal na to, aby všechny součástky byly původní. „Náhradní díly se sehnat dají, ale musel jsem chodit po burzách a hledat stejně ošoupané. Na motorce tak není žádná novodobá replika. Jen duše jsou nové, pneumatiky jsou však původní,“ popsal Burian. Jawa je teď podle něj plně funkční – troubí, svítí a hlavně jezdí. „Není běžné, že se motocykl dochová v takto dobrém stavu,“ dodal. Na milionté Jawě si cení jejího příběhu, kulatého čísla na výrobním štítku i specifické barvy.

Velmi si jí váží i její současný majitel Miroslav Toušek. „Mám rád motorky v původním stavu a motorky s příběhem, vůbec jsem neváhal. Jawa měla přijít do Národního technického muzea, ale kolotoč razítek nebyl tak rychlý, jak si předchozí majitel představoval. Koupil jsem ji tedy já a mám radost,“ přiznal Toušek. Sám je už sedmým majitelem, se dvěma minulými dokonce mluvil. Pro ty dřívější byla zlatá Jawa běžným motocyklem. „Jeden z nich prý chtěl Jawu 250, ty ale byly na export, tak si koupil Jawu 175. Na výběr měl červenou a zlatou, vybral si zlatou a normálně na ní jezdil,“ řekl Toušek.

Jawa představovala to nejlepší z československé výroby

Jako sběratelský kus ji vnímají až poslední dva majitelé. „Motorka putovala po výstavách po celém světě, na detailech je vidět, jak si s tím vyhráli. Mělo to reprezentovat to nejlepší, co jsme tehdy uměli,“ dodal Toušek. Na kolik korun jej přišla, ale prozradit nechtěl. Lidé se u něj v Kolíně mohou na miliontý československý motocykl podívat, stejně jako na další historické motocykly.

Opravená zlatá Jawa se poprvé na veřejnosti objevila na konci října v Brně na výstavě MotoTechna. Stejně jako před půl stoletím, i tentokrát byl motocykl ozdoben zlatým věncem se stuhou s nápisem „1,000.000“, hosteska jej znovu pokřtila šampaňským. Renovátor Petr Burian vyprávěl o tom, jak Jawu opravoval, promítaly se i staré záběry z výroby motocyklu. Už tehdy se motocykl těšil velkému zájmu, jeho výrobu provázely velkolepé oslavy. Zúčastnily se jich i delegace z obou stran železné opony – za největší odběratele československých motocyklů přijeli zástupci z Polska a NDR, ale i z Francie a Nizozemí. Kromě sledování výroby a slavnostní první projížďky byla tehdy k vidění i výstava zachycující historii výroby motocyklů u nás.

První majitel za zlatý motocykl zaplatil jako za běžný

Výroba miliontého kusu totiž byla načasována na 60. výročí výroby vůbec prvního motocyklu u nás – v roce 1898 byl vyroben motocykl Laurin & Klement. Pro miliontý kus se vybrala Jawa 175, strakonický závod tehdy měl zřejmě větší vliv na ministerstvu průmyslu. Hned po oslavách zamířila Jawa na Expo do Bruselu, kde mělo Československo legendární úspěch, následně putovala po dalších výstavách. Až v roce 1961 se dostala do normálního prodeje. Tehdejší první majitel za ni zaplatil stejně jako za kterýkoli jiný kus z téže série, v ničem zásadním kromě zlatého laku a chromovaných spojů se totiž nelišila. Zlatou barvu doplnily červené linky – barevně byla tedy opačně než běžné motocykly.