Velká města Zlínského kraje vyčlenila na zimní údržbu miliony korun

Zlínský kraj - Zimní údržba ulic a chodníků přijde velká města ve Zlínském kraji na miliony korun. Nejvíce za ni tradičně platí Zlín, který na nadcházející zimu svým technickým službám vyčlenil téměř 14 milionů korun, což je o 600 tisíc více, než tomu bylo před rokem. V krajském městě se bude nově udržovat o 11 kilometrů komunikací více. Ostatní radnice připravují pouze drobné změny, například ve způsobu údržby.

Technické služby Zlín se podle mluvčího magistrátu Zdeňka Dvořáka budou starat o 249 kilometrů komunikací, 137 kilometrů chodníků, 69 přechodů, 260 zastávek MHD a 14 mostů a lávek. Řadu úkonů budou muset zajistit ručně, například údržbu přechodů a zastávek MHD. Pro úklid chodníků Technické služby využijí nový malý traktor.

V některých místních částech krajského města bude omezeno použití soli. „Město vyhovělo přání obyvatel,“ uvedl Dvořák. Rozsah zimní údržby zůstane stejný ve Vsetíně, půjde přibližně o 106 kilometrů chodníků a 178 kilometrů městských cest. Podle mluvčí Jany Čadové má radnice na zimní údržbu vyčleněno sedm milionů korun. Město ale chystá změny, co se způsobu údržby týče. „Více než v minulosti se bude používat solanka, která je ekologicky méně zatěžující pro životní prostředí, na úkor používání inertních materiálů a soli,“ podotkla Čadová.

Zlínský kraj chystá také nový způsob správy krajských silnic, kdy se o hlavní silniční tahy bude starat soukromá firma z Prahy, která vyhrála výběrové řízení vypsané ministerstvem dopravy. O silnice druhých a třetích tříd se pak i nadále budou starat krajští silničáři, kteří tak paradoxně při cestě po trase první třídy pojedou se zvedlou radlicí.

Pražská společnost tvrdí, že je na úklid ve východní části republiky připravená a příští týden hodlá představit i svůj nový dispečink. Zatím totiž na Zlínsku nemá žádné zázemí. Zlínský kraj se k pilotnímu projektu ministerstva přidal jako jediný na Moravě a krajští představitelé se obávají, že úklid zlínských silnic z hlavního města může způsobit řadu dopravních komplikací a kolapsů. Ministerstvo si od něj naopak slibuje, že za úklid silnic prvních tříd výrazně ušetří.

Kroměřížské technické služby se starají o úklid sněhu na 120 kilometrech chodníků a 80 kilometrech vozovek, což je podle mluvčího radnice Pavla Zrny stejné, jako tomu bylo v minulé zimě. „Nemění se ani způsob údržby komunikací. Opět se bude prioritně sypat štěrkovou drtí a v případě mimořádných situací, jako je náledí i pomocí soli,“ uvedl Zrna. Radnice vyčlenila 6,1 milionu korun na zimní údržbu města a 400 tisíc korun na místní části.

Úklid sněhu je teď pro Bučovické náročnější
Zdroj: ČT Brno

Uherské Hradiště zařadilo do plánu zimní údržby 68 kilometrů komunikací a 85 kilometrů chodníků. „Nemáme zásadních změn. Nově ale bude do zimní údržby zařazen 200 metrů dlouhý úsek zrekonstruovaného chodníku v ulici 1. máje. Doposud nebyl udržován, protože neměl šířkové parametry chodníku a nebylo možné jej udržovat strojově,“ řekl místostarosta Zdeněk Procházka. Radnice stejně jako loni na zimní údržbu vyčlenila čtyři miliony korun.

Ještě o 750 tisíc korun více plánuje vydat na zimní údržbu Valašské Meziříčí. Podle mluvčí Renaty Votrubové se město bude starat o 100 kilometrů místních komunikací a o 67 kilometrů chodníků. Radnice několik let používá jen inertní materiál, sůl jen ojediněle například při ledovce.

Většina žádostí o odškodnění neuspěje

Radnice při minulé zimě obdržely i žádosti o odškodnění od lidí, kteří se zranili na neuklizených ulicích. Nejvíce, třináct, jich bylo ve Zlíně, za oprávněnou byla uznána jediná. V Uherském Hradišti bylo pět žádostí - z toho dvě uznané, pět jich podali lidé i ve Vsetíně - jednu vedení uznalo. V Kroměříži a ve Valašském Meziříčí žádali neúspěšně odškodnění dva lidé.


Město bohužel nemá dostatek techniky
Zdroj: ČT Brno