Nová technika a stroje posunuly letiště Mošnov na vyšší úroveň

Mošnov - Letiště Leoše Janáčka Ostrava v Mošnově na Novojičínsku má nový vozový park a bezpečnostní techniku za více než tři sta milionů korun. Může teď odbavovat všechny typy letadel, zrychlí se odbavování cestujících a zvýší se jejich komfort.

Zásadní je nový tahač, který dokáže obsloužit i ta největší dopravní letadla na světě včetně Airbusu A380. „Jsme teď schopni nabídnout skvělé podmínky. Díky tomu jsme už také přilákali aerolinky Ryanair,“ prohlásil ředitel letiště Pavel Schneider. Nízkonákladová společnost Ryanair provozuje od letošního léta pravidelnou linku Mošnov-Londýn. Podle ředitele si na nezájem nestěžuje, naopak uvažuje o další lince do Říma nebo Barcelony.

Na jaře chce letiště také obnovit spojení do Paříže. Linka do Vídně je ale v nedohlednu. Letiště Leoše Janáčka tak nemůže konkurovat blízkým Katovicím a Brnu. Moravskoslezský kraj se chce proto zaměřit na východní Evropu. „Chtěli bychom otevřít linky do Moskvy a na Ukrajinu,“ uvedl náměstek moravskoslezského hejtmana Ivan Strachoň z KSČM.

Nová technika na Letišti Leoše Janáčka
Zdroj: Petr Sznapka/ČTK

Investice zahrnuje také novou techniku na zimní údržbu, díky které by mělo být letiště v provozu čtyřiadvacet hodin denně i za vytrvalého a hustého sněžení. „Měli jsme některé pluhy a kartáče, které pocházely ještě z roku 1968," řekl ředitel letiště Pavel Schneider. Podotkl, že staré stroje vydržely v provozu tak dlouho jen díky extrémní šikovnosti některých zaměstnanců. Mnohé se musely opravovat i po každém použití.

Na Janáčkově letišti jsou nové bezpečnostní rámy, nové rentgeny na kontrolu zavazadel, nové kryté nástupní schody do letadel. "Jsme schopni rychleji odbavit cestující a také podstatně rychleji připravíme letadlo zpátky k odletu,“ doplnil Schneider.

Reportáž Radka Wiglasze (zdroj: ČT24)

Sedmdesát procent nákladů na nové stroje a zařízení, které dosáhly 338 milionů, pokryje evropská dotace. Od roku 2007 šlo jen z Evropy na modernizaci mošnovského letiště pět set milionů korun. A nutné jsou ještě další investice. Řízení letového provozu chce do roku a půl postavit novou řídicí věž. A připravuje se také železniční propojení letiště s městem Ostrava.