Automotodrom Brno je už třetí rok ve ztrátě

Brno - Největší tuzemská sportovní akce, Grand Prix silničních motocyklů, nevydělává. Hospodaření Automotodromu Brno skončilo v zatím nejhorších červných číslech za poslední tři roky - ztráta je 42 milionů korun. Přestože organizátoři na vstupném vybrali asi 100 milionů korun, příjmy z prodeje lístků nepokryjí celkové náklady na uspořádání tak náročné akce. I přesto se Velká cena silničních motocyklů v Brně pojede i v roce 2014.

Finanční problémy trápí Automotodrom Brno už několik let. Přestože na letošní ročník Grand Prix zavítalo více fanoušků silničního motorismu než v loňském roce, ani příchod téměř 223 tisíc diváků Velkou cenu nezachránil. Největší vrásky organizátorům pravidelně dělá tzv. zalistovací poplatek, který musí pořadatelé zaplatit španělskému organizátorovi, aby se vůbec v Brně mohla soutěž jet. „Celkové náklady na akci jsou zhruba 150 milionů korun, z toho polovina je zalistovací poplatek,“ odhadla ředitelka Automotodromu Brno Ivana Ulmanová.

Příští ročník Velké ceny přesto v Brně zůstává. Jasný je už i termín velké sportovní akce, tentokrát bude o týden dříve - už od 15. do 17. srpna 2014. O podpoře brněnského automotodromu jednají pořadatelé s řadou politiků. Věří také, že budoucí ministr školství by mohl akci podpořit. Ačkoliv je brněnská Grand Prix nejnavštěvovanějším závodem tohoto podniku na světě, skončila v minusu už tři roky po sobě.

Hospodaření Automotodromu Brno

2011 - ztráta 31 milionů Kč, 238 tisíc diváků

2012 - ztráta 40 milionů Kč, 212 tisíc diváků

2013 - ztráta 42 milionů Kč, 223 tisíc diváků


Ztrátu okruhu se jeho majitelé snaží vyrovnat pronájmem dráhy soukromým agenturám. Poslední dva velké závody Grand Prix se v Brně jely jen díky podpoře města Brna, které na akci vyčlenilo deset milionů korun. Stejnou částkou přispěl i Jihomoravský kraj.

Organizátoři trvají na tom, že tisíce návštěvníků Grand Prix utratí v kraji nemalé peníze, podle jejich odhadů přiteče díky největší sportovní akci do státní kasy jen na DPH asi sto milionů korun. I kdyby ministerstvo školství akci dotovalo tím, že by uhradilo zalistovací poplatek, stále by podle pořadatelů zůstalo v plusu.

Zatímco v jiných státech míří do motoristických mistrovství světa nemalé veřejné finance, Česká republika víceméně odmítá z peněz daňových poplatníků akci dotovat. „Osobně se domnívám, že pokud se v České republice koná nějaká větší akce, tak to, co je spojené s formální stránkou financování, je hrazeno státem,“ svěřila se ředitelka Ulmanová.

Historie Masarykova okruhu

Masarykův okruh v BrněTradice Masarykova okruhu sahá až do roku 1930, kdy byla vybudována přírodní trať vedená po silnicích na okraji rozrůstajícího se Brna. Od roku 1965 je Masarykův okruh tradičním hostitelem nejprestižnějšího motocyklového šampionátu na světě – Grand Prix silničních motocyklů.

Současný Masarykův okruh vznikl v letech 1985-1987. Automotodrom Brno hostí několik světových šampionátů – především Mistrovství světa silničních motocyklů (MotoGP) a Mistrovství světa Superbike. Masarykův okruh je pravidelně zapsán v kalendáři Mezinárodního mistrovství České republiky v automotobilové okruhové soutěži i v motocyklovém mistrovství.

Zdroj: Automotodrom Brno