Cenu za design si odnesla rozkládací kniha o Zlíně

Zlín - Národní cenu za studentský design letos získal zlínský student Pavel Coufalík. Odbornou komisi zaujala jeho autorská publikace Zlín, která pomocí trojrozměrných modelů připomíná odkaz baťovského města 20. a 30. let. Z otevřené knihy coby papírové skládačky tak vyvstávají stavby i objekty spojené z odkazem Tomáše Bati.

„Nesnažil jsem se udělat dětskou knížku nebo knížku, která by se podobala těm klasickým vyskakovacím knížkám. Spíš jsem se to snažil uchopit s touhou ukázat detail, ukázat něco, co třeba ostatní vůbec neznají,“ popsal své cíle Pavel Coufalík. Student zvítězil v konkurenci 225 návrhů a 11. listopadu si v Praze převzal Národní cenu za studentský design. Coufalík studuje na Fakultě multimediálních komunikací a svou knihou chtěl oživit odkaz průmyslově silného města.

Hravá knížka, která je z velké části ruční prací, má dvě stovky stran a představuje historii obuvnického gigantu. Grafický designér Coufalík na ní pracoval dva roky a sám nedokáže vyčíslit, kolik jej kniha Zlín stála. „Prvky použité v knížce jsem se snažil zpracovat co nejvěrohodněji, takže třeba u mrakodrapu jsem se pokoušel reálně zobrazit všechny výtahové šachty,“ vykreslil preciznost práce Coufalík.

Kromě baťovské slávy představil student ve svém díle i gottwaldovskou éru. Čerpal přitom z archivních dokumentů, fotografií i grafických návrhů reklamních plakátů. Například první písmena jmenného rejstříku tvoří letecké snímky města, kde tvary ulic připomínají abecedu.

Legendární pojízdná kancelář v baťovském mrakodrapu byla pro Coufalíka náročným úkolem. Posuvný mechanismus dveří se studentovi podařilo „okopírovat“ až na čtvrtý pokus. „Třeba obrázek Baťova památníku je tu ve své úplně původní podobě, jak vypadal předtím, než byl znehodnocen přístavbami. V knížce také uvidíme kopii letadla, která byla v památníku umístěna, a která je zároveň kopií letadla, v němž se Tomáš Baťa zřítil,“ prohlásil Coufalík.

Vítězná autorská kniha Zlín
Zdroj: ČTK
Autor: Vít Šimánek

Jaká by byla případná prodejní cena knížky, nedokáže student odhadnout. Její vydání je zatím ve hvězdách. Oceněný designér tvrdí, že téma knihy pro něj stále není vyčerpané a do budoucna chystá i další projekty, které by knížky představily v netradičním pojetí.

„Ukazuje se, že tato aktivita má výsledky a ti, kteří jsou v soutěži oceněni, nacházejí pracovní příležitosti a zakázky - někteří z nich našli dobré uplatnění i v zahraničí,“ ohodnotila význam designérské soutěže Lenka Žižková z Design Cabinetu.

Historie udílení designérských cen

Národní cena za studentský design byla Design Cabinetem poprvé vyhlášena v roce 2008, navazuje však na soutěžní tradici pod záštitou tehdejšího Design centra České republiky, která odstartovala na počátku devadesátých let. Letos se proto konal už 23. soutěžní ročník.

Cílem soutěže je propagovat mladý a inovativní design, ale také pomoci nastupující generaci tvůrců v nelehkých počátcích tvorby. Nejvíce zahraničních účastníků je ze Slovenska, do soutěže se ale přihlásil také například student z Kanady.

Z designérských děl, která postoupila do finále, se padesátka nakonec dočkala i realizace. Jejich výstava se koná až do 4. prosince v galerii Era svět na Jungmannově náměstí v Praze.