Západní křídlo lednických jízdáren získá nový kabát

Lednice - Poslední část zámeckých barokních jízdáren se konečně dočká oprav. Národní památkový ústav, který sídlí v západním křídle lednických jízdáren, opraví díky dotaci od ministerstva kultury alespoň fasádu. Na komplexní rekonstrukci budovy, ve které památkáři spravují nájemní byty, nemá ústav peníze. Venkovní opravy tak alespoň sjednotí vzhled barokní památky, jejíž převážná část prošla nedávno opravou za téměř půl miliardy korun.

Dělníci začali s opravou poslední části lednických barokních jízdáren ze 17. století. Zatímco většina oprav komplexu se stihla už v první půlce letošního roku, na bytovou část jízdáren se dotace z Evropské unie nevztahovaly. Peníze na nákladnou rekonstrukci hledali památkáři jen s obtížemi. Nakonec jim deset milionů korun na opravu fasády poskytlo ministerstvo kultury.

„Střechy byly obnoveny před deseti lety. Je ale potřeba obnovit fasády, repasovat výplně oken i dveří, udělat revizi okapů a restaurovat kamennou sochařskou výzdobu,“ popsal postup rekonstrukcí památkář Martin Pácal.

„Památkový ústav, který vlastní byty a také celý objekt, chystal opravu. Doufali jsme, že oprava fasády dostihne i ukončení našich prací, a je mi líto, že se to nepodařilo,“ omlouval pozdní opravu jedné části jízdáren starosta Lednice Libor Kabát (nez.). Lešení ze západního křídla zmizí až v květnu příštího roku. I při jarním otevření jízdáren se tak návštěvníci budou muset částečně proplétat mezi lešením.

Dlouhý administrativní boj o dotace přinesl na opravu nejstarší dochované části lednického zámku přes 440 milionů korun od Evropské unie. Zbytek na stavbu přispělo přímo město Lednice. Pokud by se stavařům nepodařilo opravu stihnout do letošního října, muselo by vedení města peníze vrátit. Vše se ale nakonec v šibeničním termínu podařilo dokončit. Peníze na opravu jízdáren přitom Lednice postupně sháněla celých pětadvacet let.

„Termín jsme měli velmi napjatý, pracovalo se i přes zimu,“ vzpomenula před časem projektová manažerka Jarmila Kubešová. Celkové půlmiliardové náklady na rekonstrukci zajistily jízdárnám prvenství největší loňské investice do památek.

Rozsáhlý komplex barokních koníren a jízdáren je dílem známého architekta Jana Bernarda Fischera z Erlachu. Na svou dobu byl velmi luxusní. Koně pili z mramorových žlebů, zaměstnanci koníren žili v komfortním zázemí přilehlých bytů. Až ve 20. století se z původních prostor stalo skladiště, hasičská zbrojnice nebo tělocvična.


Jízdárny budou návštěvníkům sloužit jako kulturní centrum, které skýtá zázemí pro výstavy, koncerty i společenské akce. Středisko bude hostit i stálou expozici o Lednicko-valtickém areálu. Část prostoru získají také studenti Zahradnické fakulty Mendelovy univerzity nebo Masarykovy univerzity. Zatímco vnější opravy rozsáhlého komplexu budou pokračovat opravou fasády západního křídla, ve zbytku jízdáren už zbývá pouze nainstalovat jednotlivé exponáty, aby se výstavní síně na jaře otevřely pro veřejnost.

Historie oprav lednických jízdáren

2009 - Město Lednice uspělo při žádosti o dotace z Evropské unie. Po více než dvacetiletém boji se mu podařilo získat velkou část z potřebné půl miliardy. Unie se zavázala poskytnout 442 milionů korun na opravy barokních jízdáren. Zároveň ale stanovila konec rekonstrukce na říjen 2013. Pokud do té doby nebude stavba zkolaudovaná, musí město peníze vrátit.

2010 a 2011 - Poté, co Lednice získala zbylé peníze od ministerstva kultury, začalo jednání s památkáři. Získat stavební povolení bylo náročné. Odklady při byrokratickém jednání přidávaly vrásky představitelům města.

2012 - Od začátku roku probíhá tendr na zhotovitele zakázky. Vítězná firma si zchátralou stavbu převzala v květnu loňského roku s tím, že nejprve proběhnou archeologické výzkumy. Dělníci se tak na stavbu dostali až v červu.

2013 - Začátkem září letošního roku je zkolaudovaná venkovní přestavba jízdáren. Úprava interiérů bude pokračovat až do jara 2014, ale hlavní podmínky pro udržení dotace byly splněny. Dělníci tak přestavbu v termínu stihli.


Oprava převážné části barokních jízdáren skončila v létě
Zdroj: ČT Brno