Ostrava sází na ekologickou dopravu. Bude mít autobusy na plyn

Ostrava – Moravskoslezský kraj se dočká ekologičtější dopravy. Ministerstvo životního prostředí jen čeká na povolení z Bruselu. Na nákup prostředků hromadné dopravy by měla jít z Evropské unie rovná miliarda korun. Velký podíl dotace chce využít Ostrava, a to na nákup autobusů na plyn. Informoval o tom ministr životního prostředí v demisi Tomáš Podivínský na dnešním jednání pracovní skupiny pro řešení kvality ovzduší v regionu.

Téměř nulové emise i nižší cena paliva. Autobusy poháněné zemním plynem jsou podle ministerstva životního prostředí jednou z cest, jak ulehčit ostravskému ovzduší. Dopravní podnik jich nakoupí sto. „Máme třetinu autobusů, které významně znečišťují a mají nekvalitní spalování, tzn. filtr, katalyzátor,“ uvádí ředitel Dopravního podniku Ostrava Roman Kadlučka.

Výzvu, která měla mezi dopravní podniky v Moravskoslezském, Ústeckém kraji a v Brně rozdělit miliardu z Evropské unie, ale ministerstvo ještě nevyhlásilo. Blokuje ji Evropská komise. „Jednotlivé direktoráty měly výhrady jednak k zařazení výzvy alternativní doprava pod operační program životní prostředí. My jsme je posledními jednáními dokázali přesvědčit,“ říká  ministr životního prostředí v demisi Tomáš Podivínský.

Brusel slíbil, že jednání skončí do poloviny prosince. Prvních deset autobusů na plyn by se v Ostravě mohlo objevit příští rok na podzim. „Státní fond je také připraven a v předchozím čase připravil vzorové studie a vzorové žádosti pro žadatele, aby nemuseli zbytečně tápat v této nové problematice,“ vysvětluje Jaroslav Hrubeš ze Státního fondu životního prostředí.

Po ostravských silnicích jezdí už třetím rokem i čtyři elektrobusy. Ostrava je vůbec prvním městem ve střední Evropě, které tyto vozy na pravidelných linkách provozuje. „Limitem těchto elektrobusů je, že mají dojezd 160 kilometrů, proto je využíváme v ranní špičce a potom v odpoledne. Mezitím se musí dobíjet,“ vysvětluje Roman Kadlučka.

Podle nejnovější studie se na znečištění ostravského ovzduší více než z poloviny podílí právě doprava. Dopravní podnik chce proto kromě ekologizace svých vozů také rozšířit tramvajové a trolejbusové tratě a vybudovat moderní přestupní terminály.