Vraťme se ke značce Made in Czechoslovakia, navrhují Rusnok a Fico

Praha – Czechoslovakia je celosvětově známý pojem i dvacet let po zániku Československa. Starou dobrou značku by teď chtěli vzkřísit někteří politici. O možnosti jejího využití pro podporu exportu obou zemí se na svém čtvrtečním setkání v Praze radili premiéři Jiří Rusnok a Robert Fico.

Výrobky z Československa putovaly skoro do všech koutů světa – a spolu s nimi i značka Made in Czechoslovakia. Dvacet let po rozpadu společného státu ji obě země chtějí z muzea dostat zpátky na pulty obchodů.

Slovenský premiér se nápadu českých ekonomů chytil jako první – český stát naopak strategii Národní ekonomické rady vlády (NERV) na zvýšení konkurenceschopnosti dva roky ignoroval. „Je tu obrovské množství afrických zemí, kde Československo působilo mimořádně aktivně. Jsou tu krajiny jako Vietnam, Mongolsko, kde měla značka Made in Czechoslovakia obrovskou sílu,“ myslí si Robert Fico.

Premiéři by prý mohli značku propagovat společně. „Máme společné zkušenosti, že v některých regionech světa si nevšimli rozdělení Československa a nerozumí používání značky Czech Made nebo Made in Slovakia,“ dodal Fico.

S nápisem Made in Czechoslovakia si leckde na světě spojí motorky, televize, boty, porcelán, sklo nebo stroje. Třeba v Etiopii melou mouku v československých mlýnech, v Pchjongjangu jezdí v československých tramvajích. Značka Made in Czechoslovakia nového století by proto mohla znovu putovat do zemí bývalého Sovětského svazu, do Afriky a Latinské Ameriky. Zafungovat by ale mohla i v Číně, kde se českým a slovenským výrobkům zatím příliš nedaří.

„Je to krásný příklad vzájemně výhodného řešení, kdy se každá ze stran může k té značce přihlásit,“ říká profesor ekonomie a člen NERVu Michal Mejstřík. „Například vodárenské systémy, odvodňovací systémy, zalesňovací systémy. Nejenom v Čechách máme vynikající lesníky, vynikající lesníky máme i na Slovensku,“ podotkl Mejstřík.

Podle některých ale přejmenování značky českým ani slovenským produktům nepomůže. Zákazníci hledí na kvalitu, a nikoliv na zemi původu. Na oživování minulosti už je prý pozdě. „Nostalgie a retro, to je úplně mimo. To je věc, která už prostě nefunguje,“ namítá třeba šéfredaktor MarketingSalesMedia Daniel Köppl.

Ani předseda Asociace exportérů Jiří Grund nápadu příliš nevěří. "Nedovedou si to v současné době představit. Označení made in znamená, že to je někde vyrobeno, ale toto jsou dva státy. Jako nápad to není špatné, ale těžko realizovatelné," citoval Grunda server iDNES.cz.