Změny ve veřejné dopravě: lepší autobusy i linky pro cyklisty

Jižní Morava/Brno – Nové jízdní řády, linky nebo zastávky a modernější autobusy. Takové změny chystá Integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje (IDS JMK) od 15. prosince. Podle nových řádů bude od neděle jezdit většina linek. Změny se týkají regionálních spojů i městské dopravy v Brně – tam budou noční autobusy jezdit jen do šesti ráno. 

Jihomoravští dopravci ubezpečují cestující, že ceny všech jízdenek zůstávají stejné. Má se ale zvýšit komfort – přibude víc nízkopodlažních autobusů, z Brna do Kyjova budou jezdit velké klimatizované autobusy. Větší pohodlí čeká i cyklisty, pro které bude z Brna do Mikulova celoročně jezdit vlak Velo Pálava, a přibydou i dvě cyklobusové linky do Bílých Karpat a Ždánického lesa.

Lidé ze Sokolnic nebo Dambořic se lépe dostanou za prací do černovické průmyslové zóny a do obce Žeraviny bude jezdit nová linka 931. Mikulov bude obsluhovat linka 585, přibude také expresní spojení s Brnem. Dopravce nově zavádí také sezónní autobusové spojení mezi Znojmem a rakouským Drosendorfem.

Brněnské rozjezdy pojedou o víkendech jen do šesti

V Brně se změny projeví u stávajících linek. „Mezi nejzásadnější změny patří prodloužení provozu trolejbusové linky 25 až do jedenácti hodin večer. Trasa linky 54 se prodlouží až k Zoologické zahradě, sídliště Kamechy tak získá lepší dopravní obsluhu, přibývá tam totiž cestujících,“ řekl vedoucí dopravního odboru Jan Seitl. Některé autobusy linky 46 pojedou až na zastávku Zemědělská, naopak linka 52 už nebude jezdit k zastávce Myslivna.

I v krajském městě přibydou nové linky. Autobus číslo 68 spojí Pisárky a Myslivnu, číslo 80 pak zastávku Náměstí Míru a Klusáčkovu. Důležitou změnou je také úprava provozu nočních linek, naposledy se měnil loni. Oblíbené „rozjezdy“ pojedou před nepracovním dnem jen do šesti hodin, pak na ně hned navážou běžné denní linky. Ty budou mít do půl deváté zhruba patnáctiminutové intervaly.

„Loňská změna sice přinesla úspory, nicméně chyběla spojení v okrajových částech města,“ zdůvodnil posílení ranní dopravy Jan Seitl. Loni dopravní podnik uspořil padesát milionů. Vedení chtělo dokonce částečně zpoplatnit jízdu nočními autobusy, narazilo ale na odpor cestujících.

Přečtěte si, jaké změny chystá IDS JMK od 15. prosince a co všechno se změní v brněnské MDH