Železniční tratě na Olomoucku jsou v obležení zlodějů

Olomoucko – Železniční tratě na Olomoucku jsou v obležení zlodějů. Zvláště nyní, kdy probíhá rekonstrukce hlavního vlakového nádraží v Olomouci, případů přibývá. Zloději se zaměřují především na měděné kabely ale třeba i na transformátory z osvětlovacích věží. Jen v minulém týdnů kvůli jejich nájezdům musely České dráhy omezit provoz na trati mezi Olomoucí a Prahou.

Na vratech olomouckých sběrných dvorů visí ceník, ze kterého vyplývá, že kilo mědi se vykupuje až za 120 korun. Pro zloděje je to velké lákadlo, zvláště když se v Olomouci začalo rekonstruovat vlakové nádraží a dělníci zde každý den odkrývají kilometry rozvodů. „Tyto případy nejsou zřídkavé, my se s nimi setkáváme téměř každý den. Většinou jde o kabely, které zabezpečují jízdu vlaků, takže musí následovat opatření, jak vyhledat poruchy a odstranit je,“ uvádí provozní ředitel SŽD Olomouc Ladislav Kašpar.

Při poslední větší krádeží si zloději odnesli30 metrůzabezpečovacích kabelů u výhybek. A přestože škodu železničáři vyčíslili jen na osm tisíc korun, více než dvě hodiny neprojel mezi Olomoucí a Prahou jediný vlak. „Po pachatelích v této chvíli pátráme. Jsou podezřelí ze spáchání přečinu poškození obecně prospěšného zařízení a hrozí mu trest od jednoho do šesti let,“ informuje tisková mluvčí Krajského policejního ředitelství v Olomouci Marie Štrbáková.

Reportáž Lenky Kratochvílové (zdroj: ČT24)

Trať u Olomouce nyní intenzivně hlídají pochůzkáři. Denně zkontrolují až osmnáctikilometrové úseky. Podle zkušeností železničářů jsou zloději na tratích dobře organizovaní a především zkušení. „Poradcem těchto skupin je určitě někdo znalý, protože veškerá silnoproudá zařízení jsou pod napětím a zloději ví, jak se k tomu postavit,“ dodává Ladislav Kašpar.

Jen letos železničáři evidují na Olomoucku celkem 128 krádeží, při kterých přišli o 4,5 milionu korun. Na vytipované úseky proto nyní chtějí instalovat fotopasti.