Nelegální reklamě se v okolí silnic stále daří

Jižní Morava - Nelegální billboardy zaplavují tuzemské silnice. Přestože nezávislé iniciativy a policisté proti nim brojí, zcela vymýtit se je zatím nepodařilo. Do čtyř let přitom mají zmizet poutače alespoň v okolí dálnic a rychlostních silnic. Nepovolené billboardy přitom mohou v případě nehody způsobit vážná zranění. Například při letošní nehodě u Drysic na Vyškovsku, kde do patníku billboardu narazil minibus. Nehoda si vyžádala devět zraněných - zbytečně.

„Je to jako smetiště. Tak dvě třetiny reklamních zařízení by dostaly od policie negativní stanovisko,“ odhadl poměr nevhodně umístěných poutačů Jindřich Rybka, vedoucí dopravních policistů v Jihomoravském kraji. „Osvětlené reklamní zařízení přesvětlují prostředí, řidič se soustředí na obraz a už se nesoustředí na to, co je v dálce. LED billboardy ještě navíc mění barvu a intenzitu,“ varoval před nežádoucím oslněním Rybka.

Ačkoliv dopravní policie vydá k billboardu negativní stanovisko, stavební úřad jej může v některých případech povolit. „Měla by se řešit i subjektivní odpovědnost úředníků, kteří reklamy povolují, protože my pak musíme řešit následky,“ dodal Rybka, který se pravidelně setkává s nehodami po nárazu do reklamního poutače.

S rozšířením reklamy u silnic nejsou spokojení ani lidé, vznikají proto občanské iniciativy jako Nechceme billboardy. Díky nim, novému zákonu a aktivnímu přístupu policie už z brněnských ulic zmizely stovky bannerů a desítky reklamních směrovek, poutačů či billboardů. Novela silničního zákona z loňského roku přitom nařizuje, aby do roku 2017 zmizely velkoplošné reklamy z okolí dálnic a rychlostních silnic.

„Dříve byla legislativa nejasná a postupně se měnila. Dnes máme reklamní poutače, které buďto nebyly vůbec povoleny, a jsou tedy umístěny načerno, nebo máme poutače, které byly povoleny podle platné legislativy v minulosti, ale v současné době už jejich umístění nevyhovuje. Ty bude potřeba znovu posoudit a případně odstranit,“ prozradil před časem vedoucí dopravního inspektorátu Policie České republiky Brno-město Roman Póč.

Reklama na pouličním osvětlení
Zdroj: ČT24

Nelegální billboard většinou nemá uvedný kontakt na majitele či reklamní agenturu. Nemusí být ani profesionálně ukotven, pouze je zalitý v betonu. Rozmáhají se také nelegální mobilní poutače, tzv. áčka.

Na odstranění některých nepovolených billboardů jsou ale úředníci krátcí. Příkladem může být nelegální reklama v Ivanovicích v ulici Řečkovické. „Budeme nejprve zjišťovat vlastníka reklamního zařízení, a poté ho vyzveme k odstranění,“ popsala běžný postup Soňa Haluzová z Magistrátu města Brna. Vlastník poutače by tak sice mohl uhradit pokutu, pokud se jej ale nepodaří vypátrat, jsou úředníci z dopravního odboru víceméně bezmocní.

Reklama v blízkosti silnic
Zdroj: ČT Brno