Zlínští policisté mají nové středisko. Na 158 se už dovolají všichni

Zlín - Zlínští policisté se po sedmnácti letech dočkali nového operačního střediska. Po Hradci Králové mají druhé nejmodernější vybavení v republice. Do roka se má přitom jejich databáze propojit i s informacemi od zdravotníků a hasičů, aby mohl integrovaný záchranný systém spolupracovat rychleji a nejen v rámci východní Moravy. Doteď se totiž mohlo stát, že se dotyčný na linku 158 ani nedovolal.

„Technologie byly staré sedmnáct let. Teď už se nemůže stát, že by nám vypadl systém, který není zálohovaný. V minulosti se ale stát mohlo, že se občan nedovolal,“ připustil vedoucí operačního odboru zlínské policie Pavel Málek. Zatím funguje zlínská centrála jen ve zkušebním provozu, do roka se ale její databáze znásobí. „Všechna operační střediska budou v budoucnu propojena tak, aby informace plynuly mezi záchrankou, policií a hasiči,“ vysvětlil Málek.

Modernizované operační středisko zlínských policistů si vyžádalo rekonstrukci budovy za více než 27 milionů korun. Nové technologické vybavení stálo více než 25 milionů korun. Většinu přitom zaplatila Evropská unie. Zlínské zázemí je teprve druhé v republice, které se dočkalo oprav. Postupně je ale v plánu oprava všech krajských operačních středisek.

Nový policejní software vylepší i možnost identifikace volajícího, která policistům pomáhá lokalizovat, odkud dotyčný telefonuje. Rychlost je v takovém případě důležitá, pokud například volající vyhrožuje spácháním sebevraždy nebo bombovým útokem. Identifikace volajících může pomoci i při pátrání po pohřešovaných osobách. Nové vybavení umožní také přímé napojení na Národní informační systém, se kterým záchranáři pracují napříč kraji.

Nepřehledné policejní středisko stálo i za incidentem, kvůli kterému vykrvácela devětačtyřicetiletá žena ze Vsetína, kterou napadl její partner. Přestože volala na linku 158, hlídka dorazila až po padesáti minutách. Operační důstojník Andrej Holub kvůli tomu odešel od soudu s podmínkou. Proti verdiktu se ale chce odvolat.

Podle obhajoby se na policistově pochybení podepsalo i stresující prostředí, které v zázemí policejní centrály panovalo. Pár dní před incidentem se totiž zlínské operační středisko přestěhovalo do nových prostor. Všichni policisté přijímali hovory v jedné místnosti a navzájem se museli překřikovat. K dispozici neměli ani telefonická sluchátka. Linky navíc obsluhovalo málo operátorů.

Kvůli nevyhovujícímu prostředí předal Andrej Holub informaci o pobodané ženě se zpožděním.  Policisté bezprostředně po události uznali některá technická pochybení v počítačovém systému a napravili je.

Na zlínském operačním středisku, které začalo postupně vznikat v roce 2009, pracuje v dvanáctihodinových směnách sedm operačních důstojníků. Denně přitom obslouží asi 250 volání na tísňovou linku a dalších více než tisíc telefonátů od policistů, kteří potřebují prověřit totožnost kontrolovaných osob. Celá rekonstrukce a výměna technologií se odehrávaly za plného provozu. Ve zlínské centrále budou nově pracovat všichni okresní operační důstojníci.