Charita s ČT: Srdcerváči urvali přes 350 tisíc korun

Praha – Adventní koncerty, projekt Pomozte dětem, Cihla nebo Konto bariéry - jen zlomek charitativních akcí, které každoročně pořádá nebo podporuje Česká televize. Letos se stala i partnerem premiérového ročníku kampaně Srdcerváči. Podařilo se v něm vybrat 354 tisíc korun. Díky tomu mohou vzniknout nová pracovní místa pro lidi s handicapem. Peníze si rozdělí celkem deset organizací. Projekt uspěl i díky neotřelému nápadu – za finanční příspěvek si můžete vybrat nevšední zážitek či dárek: od hokejky Jaromíra Jágra přes procházku nejhlubším kaňonem Šumavy s průvodcem či možnost mít kino jen pro sebe. Lidé ale chtějí pomáhat i dalšími způsoby - a zejména pak před Vánocemi.

O tom, kam vybrané peníze poputují, rozhodovala komise. „Důležitým kritériem byla schopnost firmy finance využít správným způsobem,“ vysvětlil projektový manažer Srdcerváčů Filip Zoubek. Na příspěvek se tak může těšit třeba malá chráněná dílna na Plzeňsku, kde se zpracovává sklo pískovou technikou. Peníze dostane i firma, která chce zřídit novou výrobnu těstovin. „Chceme vytvořit až deset míst pro zdravotně znevýhodněné,“ přiblížila jednatelka firmy Helena Cyrnerová. Podrobné výsledky grantového řízení naleznete zde.

Václav Horský ve své dílně v Plzni
Zdroj: ČT24

V Česku je jeden milion lidí se zdravotním postižením. Šest set tisíc z nich je sice práceschopných, ve skutečnosti ale pracuje jen polovina. Díky projektu se nově se zájmem ozvali podnikatelé, kteří chtějí pomoci, ale nevěděli, jak na to.

Dárky a zážitky získávají Srdcerváči zdarma od různých firem a organizací nebo třeba sportovců a známých osobností. „Chtějí pomoci, a to je zásadním cílem Srdcerváčů,“ řekla členka týmu Srdcerváčů Irena Dančiová, která si mezi podporovateli projektu cení například sklárny Bořka Šípka, která do projektu darovala skleněné srdce.

Projekt Srdcerváči
Zdroj: www.srdcervaci.cz

I když je katalog zážitků a dárků pro rok 2013 uzavřen, stále je možnost objednat si tričko či placku s logem Srdcerváčů, certifikát Dobrý pocit v různé hodnotě anebo poslat peníze na účet (č. ú. 533 33 335 / 0300). Projekt můžete podpořit i tak, že nabídnete něco, co vás nic nestojí, ale někomu jinému by to mohlo udělat velkou radost. Může se jednat o přístup do prostor, kam se běžně nesmí, fotky či suvenýry podepsané známými osobnostmi, účast na neobvyklých událostech, možnost vyzkoušet si netradiční činnost nebo setkání se zajímavými osobnostmi.

Projekt Srdcerváči organizuje Nadační fond pro podporu zaměstnávání osob se zdravotním postižením (NFOZP), který podporuje zdravotně postižené v přístupu k práci a motivuje firmy k jejich zaměstnávání.

Právě v době před Vánoci jsou lidé k charitě naklonění více než jindy. Stále oblíbenější formou je totiž možnost darovat - a přitom pomoci. Největší zájem je vždy o zvířata a školní pomůcky. Humanitární organizace, jako třeba Člověk v tísni, je poté posílají potřebným do chudých zemí.

Dlouhodobě oblíbeným projektem je i tzv. Skutečný dárek - zvíře, věc nebo třeba surovina, která lidem v chudších oblastech dokáže pomoci v každodenním životě. Zájemci tak mohou zaplatit a nechat poslat sazenice, pumpu na vodu, ale i živou kozu nebo například hejno kuřat. Právě zvířata totiž pomáhají přežít lidem v odlehlých vesnicích Afghánistánu, Konga či Etiopie.  

Podobný dárek lze objednat také u organizace Unicef. Jejím prostřednictvím zájemci mohou uhradit očkovací vakcíny, tablety na odčervení nebo výživné mléko. Organizace momentálně nabídku podobných dárků rozšířila o sady rukavic, teplých bund a čepic. Do uprchlických táborů by je Unicef rád stihl poslat do doby, než začnou mrazy.

Před Vánoci zájem o charitu vždycky roste. Češi byli ale letos štědří během celého roku: tradičně zejména při přírodních katastrofách. V ČR šlo v roce 2013 hlavně o červnové povodně. Nejúspěšnější sbírkou je už řadu let Pomozte dětem, kterou spolupořádá Česká televize. Za 14 let rozdělilo žluté kuře, známý maskot celého projektu, už 178 milionů korun. Tato částka reálně pomohla téměř 180 tisícům dětí po celé republice.


Úspěch nedávno zaznamenal i zábavně-charitativní pořad Možná přijde i charita. Česká televize letos odvysílala jeho druhý ročník. V tom prvním pomohla vybrat téměř 11 milionů korun, letos ještě o tři miliony více. Peníze putují na konto BARIÉRY, které pravidelně posuzuje žádosti a rozděluje peníze hlavně lidem s postižením. Největší projekt nadace Charty 77 slaví 20 let od svého založení. Za tuto dobu pomohlo tisícům lidí a rozdělilo více než čtvrt miliardy korun (Více viz například Hyde Park ČT24 s ředitelkou konta Boženou Jirků).