Češi často nadávají, v krizi ale vždy pomohou

Praha - V Česku každoročně přibývá lidí, kteří na jeden den vymění kancelář třeba za práci v přírodě nebo pomoc dětem. Velký zájem o podobné akce bývá hlavně v období adventu a Vánoc. Do projektů firemního dobrovolnictví se letos zapojilo přes deset tisíc lidí. Češi jsou ale štědří dárci i mimo firmy. Jen charitní sbírka pro zaplavené vynesla letos 40,73 milionu korun a pro tajfunem poničené Filipíny asi 8,78 milionu. V letošní tříkrálové sbírce se získalo bezmála 77 milionů korun.

Několik desítek lidí letos v rámci firemního dobrovolnictví například balilo dárky pro děti, které netráví Vánoce ve své rodině. Nejčastěji šlo o hračky, kosmetiku nebo i vybavení do prvních domácností. Přes webové stránky projektu Strom splněných přání zase mohl kdokoliv nakupovat dárky. Lidé si mohli vybrat podle věku dítěte i ceny a nakonec připojit i osobní přání.

Letos měli dárci i dobrovolníci o projekt větší zájem než loni. Některé dobrovolníky navíc podporují jejich firmy i dlouhodobě. Přemysl Filip dostal například na svůj projekt pracovních listů pro dějepis a zeměpis na základních školách od zaměstnavatele i finanční grant. „Mám to štěstí, že mi firma umožňuje dobrovolnictví. Dokonce ty dny, které tady strávím, samozřejmě v určitém limitovaném počtu asi tří dnů za rok, proplatí,“ řekl ČT. 

Firemního dobrovolnictví v Česku přibývá ve srovnání s jinými státy pomalu. Ročně se zapojí spíš desítky firem - většinou ty, které mají zahraničního majitele. Nejoblíbenější jsou celofiremní akce na jeden nebo dva pracovní dny.

Ilustrační fotoDárci v Česku nejvíc přispívají na humanitární pomoc po přírodních katastrofách a na pomoc sociální. Putuje do nich 30 procent věnovaných prostředků. Nejméně Češi a Češky darují své peníze na podporu lidských práv. V průměru každý dárce věnuje ročně asi 11 000 korun. Celkem je to kolem 1,4 miliardy. V ČR je už deset let také možné posílat dárcovské sms. Majitelé mobilních telefonů jich dosud zaslali asi 15 milionů. Na prospěšné projekty tak poskytli 400 milionů korun.

„Češi často nadávají. Když je ale někde krize, tak vždy zareagují. Nikdy nezůstanou zticha. V žádné jiné zemi jsem to neviděla,“ uvedla vedoucí humanitární pomoci a rozvojové spolupráce Charity ČR Megan King, která pochází z USA. „Přes ekonomické propady dokážeme projevit solidaritu a pomáhat i v zahraničí. Určitě nejsme první na světě jen v pití piva, ale zřejmě i v darech na hlavu,“ domnívá se i charitní koordinátor pomoci po povodních Martin Zamazal.

zdroj: Fórum dárců