Zboží je snažší vrátit, pokud je koupené přes internet

Jižní Morava - Nechtěný dárek, špatná velikost nebo nevyhovující barva, to jsou některé důvody, které bezprostředně po svátcích přivádí do obchodů ty, kteří chtějí reklamovat nebo vyměnit vánoční dárek. Záleží přitom na tom, zda byl dárek zakoupený v kamenné prodejně či přes internet.

„Pokud byl dárek zakoupen v kamenné prodejně, zákon nedává spotřebiteli právo bezdůvodně vrátit zakoupené zboží. K tomu se buď obchodník dobrovolně zaváže předem, nebo se následně se spotřebitelem domluví,“ upozornil vedoucí právní poradny časopisu dTest Lukáš Zelený. Záleží tedy spíše na dobré vůli obchodníka, zda nechtěný dárek přijme zpátky a vymění jej za jiný, případně vrátí peníze.

„V posledních letech se už ale u větších prodejců můžeme setkat s tím, že na účtence říká: zboží můžete vrátit nebo vyměnit do 30 dnů,“ popsal zlepšení přístupu obchodníků Zelený. V takovém případě mají výhodu spíše ti, kteří dárky nakoupili přes internet. „Zákon spotřebiteli dává 14denní lhůtu od převzetí zboží na odstoupení od smlouvy,“ uvedl Zelený, proč je výhodnější nakupovat dárky on-line. „Koupil jsem si tablet a obal, ale ten do něj nepasuje. Už je to ale déle než 14 dní, tak to jdu zkusit, protože to nebylo rozbalené,“ prohlásil dnes v pobočce jednoho z internetových obchodů Petr Staněk.

První pracovní den po svátcích přišlo do obchodů vyměnit zboží až třikrát více lidí, než je obvyklé. Většinou se jim nechtěný dárek nehodil a chtěli jej směnit za hotovost. Někteří obchodníci ale výměnu odmítli, protože zboží už nemělo původní obal, kterým si směnu předem podmínili. „Dědovi jsme kupovali fotoaparát na Vánoce, ale musí se napájet přes notebook, který děda nemá,“ okomentoval nerozvážný nákup Josef Fiala.

Nový občanský zákoník přinese spotřebitelské změny

Od 1. ledna začne platit nový občanský zákoník, který mění i některé zásadní otázky v případě reklamace. „Pokud dojde k výměně zboží během záruční doby, tak už nepoběží nová záruční doba, jak tomu bylo doposud,“ upozornil vedoucí právní poradny. Změní se i práva spotřebitele z toho pohledu, že již obchodník nebude rozlišovat mezi opravitelnou, nebo neopravitelnou vadou. Nově bude naopak posuzovat, zda jde o podstatné, či nepodstatné porušení smlouvy. „Podstatné porušení smlouvy je takové, že kdyby o něm spotřebitel věděl, tak by kupní smlouvu neuzavíral,“ uvedl Zelený.

Pokud půjde nespokojený zákazník zboží reklamovat, protože vánoční dárek obdržel vadný či rozbitý, musí si od dárce vyprosit účtenku. Bez ní mu obchodník nemůže reklamované zboží přijmout. „Jestli zboží vyměnit, nebo odstoupit od smlouvy, volí spotřebitel. Prodávající by měl respektovat kupní smlouvu, pokud se jedná o oprávněnou reklamaci,“ uzavřel téma nechtěných či poškozených darů zástupce časopisu dTest.