Na prkna Reduty se vrátila barokní opera - po 280 letech

Brno - V brněnském divadle Reduta dnes diváci viděli autentické provedení barokní opery Didone abbandonata, slavný milostný příběh Dido a Aenease od slavného neapolského skladatele Domenica Sarriho. Inscenace se vrátila na totéž místo, kde ji diváci viděli i před 280 lety. K dobovému ztvárnění přispěl i orchestr z Katovic, který hraje na dobové nástroje. V Brně dnes zazněla koncertní verze opery, scénické provedení divadlo plánuje na jaro.

Příběh tragické lásky Dido, hrdé královny Kartága, k trojskému hrdinovi a bájnému zakladateli Říma Aeneovi se stal inspirací k mnoha uměleckým dílům. Libreto Didone abbandonata (Opuštěná Dido) stálo v době baroka na prahu kariéry italského libretisty Pietra Metastasia. Jeho Didone abbandonata byla v rozmezí jednoho století zhudebněna více než šedesátkrát. Úplně první hudební verzi skladatele Domenica Sarriho teď po 280 letech rekonstruují umělci v brněnské Redutě.

Starého kousku se ujal mladý režisér Tomáš Pilař, který se před čtyřmi lety dostal i do finále Linbury Prize v Londýně. Hudebního nastudování se ujal Jan Čižmář, mezinárodně uznávaný loutnista a odborník na starou hudbu. Orchestr z polských Katovic se systematicky věnuje interpretaci staré hudby na dobové nástroje a patří mezi uznávané soubory.

V Redutě zkušenosti s rekonstrukcí historické opery už mají. Zpěváci se tu poprali už s inscenací La Dafne, která původně vznikla na konci 16. století ve Florencii. Nedochovala se ale kompletní, část děje a hudby proto musel režisér této neorenesanční opery „domyslet“. „Její hudební složka se nedochovala, až na několik fragmentů, takže o její hudební stránce toho moc nevíme,“ uvedl před časem umělecký šéf Janáčkovy opery Rocc.