Česká obchodní inspekce se zaměřila na prodejce zábavní pyrotechniky

Ostrava – Před Silvestrem vrcholí nákupy petard a rachejtlí. Právě na prodejce zábavní pyrotechniky se v těchto dnech zaměřuje Česká obchodní inspekce. Kontroluje především, zda prodejci zákazníky nešidí. Prohřešků podle inspektorů rok od roku ubývá.

Inspektoři obcházejí prodejce v roli běžných zákazníků a svou identitu odhalí až po vyúčtování. Povinné jsou cenovky i etikety s informacemi, jak petardy správně a hlavně bezpečně odpálit. Vše musí být v českém jazyce.

Letošní kontroly v Moravskoslezském a Olomouckém kraji dopadly vesměs dobře. Podle inspektorů je to také tím, že se prodej tohoto druhu zboží soustředil hlavně do kamenných obchodů. „Ubylo stánkařů, kteří prodávali takovou tu pokoutnější pyrotechniku, která nebyla schválená. My jsme tyto stánkaře vyhmátli a udělili jim tučné pokuty,“ uvádí zástupce ředitele Inspektorátu ČOI pro Moravskoslezský a Olomoucký kraj Boris Stabryn.

V řadě obchodů není téměř k hnutí. Podle prodejců lidé jako každoročně nechávají nákupy barevných ohňostrojů na poslední chvíli. Například ve specializované prodejně v Ludgeřovicích museli kvůli náporu zákazníků přijmout brigádníky a prodloužit otevírací dobu. „Nejvíce frčí kompakty. Jejich výhoda je, že jsou na jedno zapálení. Jednou zapálíte a už se nestaráte,“ vysvětluje generální manažer prodejny se zábavní pyrotechnikou Michal Křižák.

Cena jednotlivých výrobků se pohybuje nejčastěji v řádech stokorun. Některé ale šplhají až k půldruhému tisíci korun. Podle prodejců zájem o pyrotechniku roste, a to i mimo hlavní, silvestrovskou sezonu.