Jednání o prodeji brněnského výstaviště se rozběhnou v únoru

Brno – Jednání mezi vedením Brna a německou skupinou Messe Düsseldorf o prodeji většinového podílu akcií Veletrhů Brno by se mohla znovu rozběhnout koncem února. Odborníci teď vyčíslují hodnotu areálu a značky veletrhů. Messe Düsseldorf hodlá prodat svých 61 procent akcií, které ve společnosti Veletrhy Brno vlastní. O jejich nákup má zájem město Brno.

Německá skupina Messe Düsseldorf vlastní 61 procent akcií Veletrhů Brno. Záměr prodat svůj podíl firma oznámila v roce 2012. Město Brno má v akciové společnosti Veletrhy podíl 34 procent, na část akcií německého vlastníka má proto předkupní právo.

Záměr koupit německý podíl Veletrhů posvětilo v říjnu 2012 brněnské zastupitelstvo. Přibližná cena většinového podílu německé firmy zatím není známá, brněnský primátor Roman Onderka (ČSSD) v minulosti uvedl, že odhady hovoří o 770 milionech korun. K prodeji je totiž pouze celý balík 61 procent akcií, město by tak muselo nakoupit mnohonásobně víc, i když by magistrátu k získání většinovému podílu stačilo dokoupit jen 17 procent. Německý vlastník navíc požaduje okamžité splacení půlmiliardové půjčky, kterou Veletrhům poskytl.

BVV nebo Veletrhy Brno?

Od roku 2001 je oficiální název společnosti Veletrhy Brno, a.s. Zkratka BVV z původního firemního názvu Brněnské veletrhy a výstavy zůstala natolik v povědomí, že je nadále používána jako zkrácený název společnosti.


Přesné určení ceny mají teď na starosti odborníci. „Město Brno by mělo mít do konce února na stole materiál z PricewaterhouseCoopers, který by měl stanovit majetkovou hodnotu podílu společnosti Messe Düsseldorf ve firmě Veletrhy Brno,“ potvrdil mluvčí brněnského magistrátu Pavel Žára. Jednání mezi městem a německým vlastníkem jsou nyní pozastavená, znovu by se mohla rozběhnout až na konci února, právě na základě odhadu ceny většinového podílu.

Jak si vedly a vedou Veletrhy Brno?

-       v roce 2009 se BVV propadly do ztráty 99 milionů korun, v roce 2012 už opět hlásí zisk přes 100 milionů

-       ročně se koná zhruba 40 veletrhů a stejně tolik ostatních akcí

-       skončily kdysi slavné veletrhy Invex, Fibex a Autotec


Pokud by město své přednostní právo na nákup akcií odmítlo, stále platí, že by o ně měl zájem investor Igor Fait. „Můj zájem trvá, nicméně do dnešního dne nemám žádné nové informace. Brno stále nedalo Messe Düsseldorf žádnou odpověď,“ potvrdil Fait. V takovém případě by na výstavišti pokračoval v pořádání veletrhů. „Ale možná ne v celém areálu, protože je zbytečně rozsáhlý. Část areálu by se třeba věnovala něčemu jako muzejní činnosti pro město, protože je tam množství krásných stavebních památek,“ dodal Fait.

AutosalonBrněnské výstaviště se s výstavní plochou 130 tisíc metrů čtverečních řadí do první třicítky největších výstavišť světa. Bylo vybudováno úmyslně mezi Prahou a Bratislavou u příležitosti oslav 10. výročí založení Československa. Řada budov výstaviště patří ke skvostům funkcionalistické architektury. K nejmodernějším objektům patří pavilon P otevřený v červnu 2009 s čistou výstavní plochou přes 10 tisíc metrů čtverečních. 


Veletržnictví na ústupu?

Veletrhy Brno se v minulých letech potýkaly s dopady hospodářské krize, v letech 2009 a 2010 byly ve ztrátě a musely některé veletrhy rušit. Dnes firma prezentovala studii, podle které se jí daří po předchozím propadu mírně vydělávat, zejména díky maximální vytíženosti celého rozsáhlého areálu výstaviště. „Hospodaření jsme vyhodnotili jako stabilizované. Společnost je připravena na ekonomické oživění,“ řekl analytik společnosti Cyrrus Karel Potměšil.

Veletrhům ovšem loni klesla průměrná doba trvání akcí. Zatímco průměrný veletrh trval předloni včetně přípravy a likvidace 11,3 dne, loni už to bylo pouze 9,9 dne. Z analýzy také vyplynulo, že od krize výrazně klesá počet vystavovatelů i návštěvníků. Zatímco na začátku tisíciletí se v Brně objevovalo ročně až kolem 10 tisíc vystavovatelů, od roku 2009 se počet začal snižovat až na 5 700 vystavovatelů za rok 2012. Stejně tak se počet návštěvníků držel před krizí kolem milionu, v roce 2012 už jich bylo jen 747 tisíc.

I přesto, že se Veletrhům nedaří tak jako v minulosti, jsou důležitou součástí ekonomiky jihomoravské metropole. „Můžeme říci, že díky působení společnosti Veletrhy Brno je uváděno do oběhu téměř 8 miliard korun ročně. Na tuto celkovou poptávku je navázána i velmi vysoká zaměstnanost cca 5 700 osob,“ vyčíslil Potměšil.

Zranitelný byznys

Problémem celého oboru vystavovatelství je jeho velká závislost na ekonomické situaci v dalších odvětvích. „Pokud se ekonomice nedaří, tak příslušné oborové veletrhy na to reagují ještě více,“ uvedl Potměšil. I přesto podle něj veletrhy nejsou překonané. „Je to marketingový nástroj, který na rozdíl od ostatních umožnuje osobní komunikaci mezi vystavovateli a návštěvníky, mezi nabídkou a poptávkou. Ve srovnání s internetem je ten osobní rozměr nenahraditelný,“ uzavřel optimisticky Potměšil.

Brno - výstavní metropole

Veletrhy Brno navazují na tradici výstav v Brně, která byla zahájena v roce 1928 Výstavou soudobé kultury v Československu. V padesátých letech se podařilo na brněnském výstavišti uspořádat Výstavu československého strojírenství a následně Mezinárodní strojírenský veletrh. Od této doby se veletržní činnost na brněnském výstavišti rozvíjela a Brno získalo pověst veletržního města.