Kuchařky válcují knižní trh

Brno - Kuchařky jsou druhým nejprodávanějším druhem knih, alespoň to tvrdí nakladatelé. Po severských detektivkách jde o nejkupovanější tituly. Lidé si oblíbili i kuchařské kurzy a semináře, z šéfkuchařů jsou zase obdivované osobnosti. 

„Kuchařky si kupují hlavně mladší lidé mezi 20 a 30 lety, potom také starší lidé, kteří je věnují jako dárek vnoučatům,“ popsala hlavní zájemce prodejkyně knih Jitka Zemanová. Ročně u nás vyjde asi 17 tisíc knižních titulů, třetinu z nich tvoří kuchařky a cestopisy. „V létě se prodávají kuchařky, které se věnují grilování, v zimě pak kuchařky, které se zaměřují na pečení vánočního cukroví,“ uvedla Zemanová.

Přestože internet dnes nabízí tisíce receptů, zájem o kuchařské knihy neklesá. Nejvyšší popularity dosáhl ale v 90. let, kdy tehdejší kuchařská hvězda Jitka Kořínková prodala přes 700 tisíc výtisků.

Nejprodávanější kuchařky

Zdeněk Polreich - Prostřeno bez servítků (65 000 kusů)

Roman Vaňek - Poklady české kuchyně (48 000 kusů)

Dita Pecháčková -  Deník Dity P. (20 000 kusů)


Kuchařka může být i nástrojem přeshraniční spolupráce, vyšla už například česko-bavorská kuchařka, která oba regiony spojuje díky podobným receptům. Například Lesy ČR vydaly v rámci propagace speciální zvěřinovou kuchařku.

Největší české knihkupectví prodalo za poslední rok přes 700 tisíc kuchařek. „Směřuje to k tradiční české kuchyni. Existuje i řada časopisů,“ prozradila specialistka na tuzemské kuchařky Eva Kaiserová. Že se dá na prodeji receptů vydělávat, dokazuje i britský kuchař Jamie Oliver, který kuchařkami vydělal v přepočtu tři miliardy korun.

Historickým receptům našich babiček se věnuje i nová výstava v Památníku písemnictví na Moravě, kterou je možné vidět až do 29. dubna v Rajhradě u Brna. Expozice Kuchařky ale upozorňuje, že chutě našich předků se od těch současných trochu lišily. „Byli zvyklí na kyselejší a jinak kořeněné jídlo. Stejný recept jako dnes bychom v historických kuchařkách asi nenašli,“ upozornila kurátorka výstavy Martina Kloudová.