Popeláři jezdí po Brně s novými auty. Jsou tišší a ekologičtější

Brno – Větší výhled, lepší ovladatelnost, tišší provoz a především nižší spotřeba - to jsou vlastnosti nových popelářských vozů. Společnost SAKO, která v Brně sváží komunální odpad, nakoupila celkem sedm „kuka vozů“, které dnes poprvé vyjely do ulic. Její vozový park tak omládl. Sami popeláři si nová auta chválí, nemusí se totiž u práce překřikovat.

Hlavní výhodou nových vozidel je ale to, že spotřebují méně benzínu. „Jsou to nejekologičtější vozy, jaké lze v současnosti nakoupit – díky jejich nízké spotřebě a tichému provozu,“ řekl ředitel společnosti SAKO Jiří Kratochvíl. Vozy jsou delší a mají větší nízkopodlažní kabinu – popelářům se do ní bude lépe nastupovat a hlavně budou mít rozhled kolem celého vozidla. „Auto je sice větší, ale má lepší manévrovací schopnosti. Až se to popeláři naučí, dostanou se i do užších uliček,“ dodal Kratochvíl.

Auta jsou delší o tři čtvrtiny metru. „Člověk si na to musí zvyknout. Na sídlištích se nám bude mezi auty hůře kličkovat, třeba v Kohoutovicích budeme couvat, protože se tam neotočíme. To ale nevadí, stejně couváme třetinu směny,“ popsal jízdu s novým vozem řidič Zdeněk Hojač. Auto se mu líbí. „Je to sto a jedna, automatika je automatika.“

Na šetrnější vozy dostala firma dotaci

„Je to lepší, zatím to valí dobře. Ovládání je jednodušší, jde to lehce a nic necuká, hydraulika je lepší. Hlučnost je minimální, nemusíme se překřikovat, abychom se slyšeli,“ přiznal popelář Petr Karas.

Už na konci loňského roku pořídila brněnská firma SAKO sedm takových vozů. „Auta každé ráno vyráží po stanovených trasách. Lidé by poznali, kdyby byť jen jedno nevyjelo. Máme proto i náhradní auta,“ řekl ředitel Kratochvíl. Vozový park se firma snaží průběžně obnovovat. „Nejstarší auta máme z roku 2003. V našem provozu je zatížení obrovské. Nová auta budou sloužit minimálně osm roků,“ uvedl. Celkem jezdí po Brně třicet popelářských vozů, trasa všech končí ve spalovně. Za rok tam přivezou na 70 tisíc tun odpadků, ze kterých se vyrábí energie a teplo pro brněnské domácnosti.

Za jedno nové auto musela společnost zaplatit čtyři miliony korun. „Získali jsme dotaci ze Státního fondu životního prostředí,“ vysvětlil Kratochvíl. Nové vozy popelářům usnadní práci a jejich provoz bude stát méně peněz. Brňané navíc uvítají větší klid v ulicích. Ani novým popelářským vozům nechybí známé plošiny, na kterých popeláři během jízdy stojí. Dnešní malí kluci tak mohou mít stejné vysněné povolání, jako generace před nimi.