Na chování v tramvajích dohlédnou v Brně preventisté

Brno – Brněnský dopravní podnik dnes přeškoluje některé své zaměstnance. Nově je bude posílat do autobusů a tramvají jako preventisty, kteří mají v dopravě dohlédnout na dodržování slušného chování. Například revizoři už nebudou jen rozdávat pokuty, ale také vylučovat z přepravy opilé, páchnoucí nebo agresivní cestující.

Brněnský dopravní podnik chce nalákat na veřejnou dopravu víc lidí a těm stávajícím zpříjemnit cestování. Na některých linkách městské hromadné dopravy v Brně budou proto od února pracovat takzvaní preventisté, kteří budou na zastávkách u vstupu do tramvaje. Z vozidla budou vykazovat ty, kteří porušují přepravní pravidla a naopak dovnitř nepustí lidi bez jízdenky či tramvajenky. Zatím jen na tři měsíce, pokud se projekt osvědčí, chce v něm dopravce i dále pokračovat.

Preventisty budou stávající zaměstnanci podniku, kteří právě dnes procházejí školením. „Zároveň budou kontrolovat jízdní doklady,“ potvrdila mluvčí dopravního podniku Linda Hailichová. „Budou mít v podstatě stejné pravomoci jako revizoři. Nasadíme je na některé linky mezi určenými zastávkami a ve vytipovaných časech, aby v ideálním případě stáli u všech dveří do vozidla a mohli kontrolovat cestující,“ doplnil vedoucí tarifního odboru Vít Prýgl.

Lidé preventisty poznají podle uniformy a reflexní vesty. Vykázat z vozidla osoby porušující přepravní řád mohou řidiči či revizoři už nyní, teď však půjde o cílenou akci. „Jediné náklady, které jsou s akcí spojené, je pořízení nových uniforem pro preventisty,“ popsala Hailichová. Žádný nábor totiž dopravní podnik neplánuje, dvaadvacet preventistů vyškolí ze svého stávajícího personálu.

„Budeme řešit, co cestující porušují. Jsou určité smluvní přepravní podmínky, a ty musí dodržovat. Neučíme se karate, ale asertivitu,“ okomentoval dnešní školení jeden z budoucích preventistů Jiří Bohuslav. „Preventisté mohou zasáhnout mimo jiné i při porušování slušného chování. Nikdo ale nebude násilím vyžadovat, aby mladší pouštěli starší sednout,“ poznamenala s úsměvem Hailichová. Brněnskému dopravnímu podniku způsobili vandalové v loňském roce škodu 4,5 milionu korun.

Na pomocnou ruku se těší i někteří řidiči, kteří by podle svých slov, mohli o zážitcích z tramvaje sepsat celou knihu. „Rvaly se mi tady ženské, nebo mi pes prokousl uniformu. Už mi taky mávali nožem před obličejem, ale vyvázl jsem,“ zavzpomínal řidič dopravního podniku Petr Göndör. „Uvidíme, jaký to bude mít efekt, ale myslím si, že preventisté jsou dobrý nápad. Není to každý den, ale když k nějakému konfliktu dojde, tak to není příjemné,“ dodal Göndör, podle kterého je nejhorší dobou pátek a sobota večer.

V Brně bude působit přes dvě desítky preventistů
Zdroj: ČT Brno

Ostrava by chtěla průvodčí

To Ostrava zvažuje návrat ke kořenům: po 36 letech by se do ostravské MHD mohli vrátit průvodčí. Tamní dopravní podnik zvažuje, že by je nasadil do jednotlivých vozů, aby kontrolovali jízdní doklady. Pokud by ho dotyčný neměl, směl by jej průvodčí vykázat. Zatím není jasné, zda se podaří obnovit profesi průvodčích ještě letos, ani jestli by jezdili jen v autobusech, nebo i v trolejbusech a tramvajích.

Podobné řešení zvažoval i Hradec Králové, zavést průvodčí je ale příliš drahé. V nočních spojích proto cestující nastupují jen předními dveřmi, aby je mohl zkontrolovat přímo řidič. Ten má právo vyžádat si platnou jízdenku nebo ověřit, zda cestující není opilý či špinavý.

Praha má speciální týmy pro boj s bezdomovci v MHD

Hlavní město se zase snaží zamezit tomu, aby lidé bez domova trávili zimu v hromadné dopravě. Do terénu proto vyslali sociální pracovníky, kteří se snaží bezdomovce přemluvit k tomu, aby odešli na ubytovnu či do noclehárny. Vykázat dotyčného z přepravy totiž nemohou, to smí jen strážníci nebo zástupci dopravního podniku. Někdy proto pracovníci tzv. mobilních týmů spolupracují i s městskou policií.

V rámci dopravního dispečinku funguje i pracovník, který může na místo vyslat speciálně upravenou sanitku. Ta člověka bez přístřeší převeze buď na ubytovnu nebo do zdravotnického zařízení. Preventivní týmy by měly fungovat jen do jara, kdy se většinou počet bezdomovců v přepravě sníží. V chladných dnech naopak speciální týmy denně vykáží z MHD v průměru dvě desítky lidí bez domova.