Traťoví komisaři: Náhradní školení nebylo dostatečné

Uherské Hradiště - Už druhým dnem pokračuje soud s 23letým traťovým komisařem Petrem Pláškem, který podle obžaloby při závodech rally nevykázal diváky z nebezpečného prostoru u silnice. Následná nehoda, po níž na místě zůstaly čtyři mrtvé dívky, se stala největší tragédií v dějinách tuzemských rally závodů. Soud dnes předvolal další svědky, tentokrát z řad traťových komisařů.

„Byla to tragická nehoda. Přišel jsem o přítelkyni a další známé. Nechci o tom mluvit, zatím jsem se s tím psychicky nevyrovnal,“ řekl včera u soudu obžalovaný Petr Plášek, který jinak odmítl vypovídat. Svou vinu ale odmítl. Hlavní líčení dnes pokračovalo, uherskohradišťský soudce jej rozplánoval celkem na tři dny.

Dnes vypovídalo celkem sedm svědků, kteří rovněž pracovali jako bezpečnostní dohled na rally. „Měli jsme odhánět lidi z nebezpečných míst. Ale nešlo to uhlídat, jeden kolega byl ode mě 100 metrů a druhý 300 metrů. Lidé mezi námi přecházeli,“ popsal den nehody jeden z dalších závodních dozorců Richard Jurásek.

„Místo pro komisaře bylo označené sprejem na zemi, těsně před startem ještě pan Nášel objížděl a kontroloval, jestli stojíme na svých místech a jestli je všechno v pořádku,“ přiznal dnes před soudem Jurásek.

Obžalovaný komisař tvrdí, že bezpečnostní školení bylo zmatené

Při četbě výpovědi obžalovaného včera před soudem zaznělo, že pořadatelé umístili cedule a pásky se zakázaným prostorem až po havárii před příjezdem policie. Podle Pláška bylo školení traťových komisařů zmatečné. Sám totiž absolvoval jen druhé doškolení pro ty, kteří na místo nastoupili coby náhradníci. První oficiální školení pro komisaře bylo přitom detailnější a doprovázela ho i prezentace a promítání videí z jiných rallye.

„První školení probíhalo v domě kultury v Uherském Brodu. Trvalo asi dvě hodiny. Dostali jsme všichni i knížečku s pokyny, a přímo na místě pak bylo ještě školení před rychlostní zkouškou,“ pronesl dnes v soudní síni traťový komisař Patrik Janků. V den závodu pak byli v hasičské zbrojnici v Březové proškoleni komisaři, kteří nemohli do Uherského Brodu přijet, a náhradníci. „Školení v Březové ve zbrojnici se s tím nedalo srovnat, trvalo asi půl hodiny, bylo tam třicet lidí,“ porovnal odlišné druhy přípravy komisař Jurásek. Právě obžalovaný Plášek se účastnil jen kratší a stručnější varianty.

Pořadatelé vinu odmítají. Školení prý bylo dostatečné

Pořadatelé v úterý u soudu uvedli, že školení komisařů bylo podle nich dostatečné. Všichni měli údajně dost času, aby si před závodem přečetli příručku, kterou při školení každý traťový komisař obdržel.

Podle Pláška ho dívky v den závodu přišly jen na chvíli navštívit. „Řekl jsem jim, ať se jdou schovat k nám. Stály tam tak deset minut, pak se stala nehoda. Slyšel jsem jen řev motoru, pak jsem ležel na zemi,“ stojí v písemné výpovědi obžalovaného. Podle svých slov ani nevěděl, že stojí v zakázané zóně. Nyní mu hrozí až šestileté vězení.

Zítra plánuje uherskohradišťský soud vyslýchat dalších osm svědků - příbuzné obětí i obyvatele Lopeníka. Přestože konečný verdikt by mohl padnout už ve čtvrtek, je to spíš nepravděpodobné. Někteří svědci se už z jednání omluvili, a protože obhajoba bude na jejich výslechu trvat, může soudce proces odročit.

Co se stalo v Lopeníku?

Nehoda na rallye u obce LopeníkZávodní vůz vjel při RallyShow Uherský Brod nedaleko obce Lopeník na Slovácku mezi diváky. Při nehodě zemřely čtyři dívky, včetně šestileté holčičky. Další dva lidé byli hospitalizováni se středně těžkým zraněním. K nehodě došlo 10. listopadu 2012. Svaz rally bezprostředně zrušil zbývající závody sezony, nejel se Pražský rallyesprint ani Mikuláš Rallyesprint Slušovice.

Záznamy z kamer ze soutěžních vozů odhalily okolnosti tragédie v Lopeníku. Záběry potvrdily, že pár minut před událostí se na místě nehody k traťovému komisaři, který měl za úkol nebezpečný úsek hlídat, připojilo několik dalších osob. Správně je měl okamžitě vykázat - ze záznamu ale vyplývá, že tak neučinil.

Policie v srpnu loňského roku obvinila kvůli tragédii na rally Lopeník dvaadvacetiletého traťového komisaře. Podle policie sice k nehodě došlo kvůli chybě řidiče závodního auta, ale bylo na pořadatelích, aby zajistili bezpečnost diváků.