Kraj chce „rozlétat“ Letiště Leoše Janáčka dotacemi

Ostrava - Letiště Leoše Janáčka je oproti regionálním letištím v Katovicích, Krakovu i Brně, které nabízejí nízkonákladové lety, pozadu. Jediná možnost, jak z Moravskoslezského kraje odletět do světa, je přes Prahu. Tento spoj využívaný hlavně manažery ale funguje většinou jenom jednou za den. Kraj, který je majitelem letiště, chce cenově atraktivní lety dotovat podobně jako železniční a autobusovou dopravu. K tomu ale potřebuje získat souhlas Evropské komise.

Vedle nové linky do Londýna provozované společností Ryanair létá z Mošnova do Prahy a zpět jednou až dvakrát denně ČSA. Vedení kraje, které dává do rozvoje letiště stovky milionů a podpořilo nákladnou stavbu železničního napojení, na konci loňského roku slibovalo pravidelné spoje s Prahou třikrát za den. Teď jsou představitelé hejtmanství i provozovatele rádi, že linky nemusí rušit. „Zimní sezóna je v letecké dopravě obecně špatná,“ řekl ředitel společnosti Letiště Ostrava Pavel Schneider.

Nepříznivou bilanci zavinila i krize v Egyptě

To, že letiště neprožívá žádný boom, dokládají i čísla. Oproti předminulému roku loni přepravilo Letiště Leoše Janáčka o třicet tisíc méně cestujících. Výrazný meziroční pokles zaznamenaly charterové, tedy letní turistické lety. „Bylo to způsobeno situací na trhu, kdy lidé méně létali na dovolenou, ale také politickou situací v Egyptě. Když se tam jednu dobu nelétalo, znamenalo to pro nás padesát vyškrtnutých letů,“ zdůvodňoval Schneider nepříznivou bilanci.

Pravidelné lety, byť z Mošnova fungují jen do dvou destinací, lehce posílily. Ředitel Schneider si pochvaluje, jak dobře se ujala linka do Londýna. A odmítá, že by se nedalo z Ostravy letět nikam do světa. „ČSA dělá balíčky pro cestující s přestupem v Praze. Díky nim se teď můžete dostat z Ostravy do Milána za tři tisíce dvě stě korun! Máme také Ženevu, Curych, Madrid, Nice i Soul,“ řekl Schneider.

„Balíčky“ ČSA vychvaluje i hejtmanství. "Je to velmi lákavá nabídka. Díky balíčkům jsme schopni nahradit nízkonákladové dopravce, byť je to přestupem v Praze,“ řekl hejtman Miroslav Novák z ČSSD. Zdůraznil, že rozvoj letiště je také omezený příjmy místního obyvatelstva. K nízkonákladovým letům, po kterých lidé z Ostravy a okolí volají, podotkl, že není vůbec jednoduché je zařídit. „Jednání se společností Ryanair trvala bezmála tři roky. Vždycky říkám, že domluvit novou linku je těžší, než si koupit housku,“ pravil hejtman moravskoslezský.

Hejtman o nízkonákladových letech a dotacích:

Rozhovor s Miroslavem Novákem (zdroj: ČT24)

Kraj se už rozhodl, jak chce letišti pomoct. „Vydáme se složitou cestou takzvané notifikace veřejné podpory u Evropské komise. Tak jako dnes dotujeme linky autobusové či vlakové, tak bychom do budoucna chtěli malým příspěvkem rozlétat i linky do turisticky zajímavých destinací,“ vysvětlil Novák. Zdůraznil, že půjde o velmi zdlouhavý proces.

Meziroční srovnání

Letiště Leoše Janáčka přepravilo v roce 2013 celkem 260 tisíc cestujících, což je o deset procent méně než předloni. Počet cestujících pravidelnými lety stoupl ze 130 tisíc na 170 tisíc. Charterovými lety však loni letělo jen 85 tisíc lidí oproti 152 tisícům v předloňském roce. O téměř 20 procent pokleslo také množství přepravovaného nákladu.

Letiště aktuálně jedná o dalších možných linkách, které by mohly začít fungovat na začátku nebo během této letní sezóny. Podle ředitele to bude další spoj do Velké Británie nebo někam na jih.

Letiště Leoše Janáčka v datech

  • 1909 - Letečtí průkopníci bratři Josef a Vilém Žurovcovi začali v prostorách dnešního letiště provádět letecké pokusy
  • 1939 - V Mošnově vzniklo polní letiště německé Luftwaffe pro útok na Polsko
  • 1956 - začala výstavba stálého letištního areálu
  • 1959 - Do Mošnova byl převeden civilní i vojenský provoz z nevyhovujícího letiště v Ostravě-Hrabůvce.
  • 1968 - 21. 8. letiště obsadili Sověti
  • 1989 - Po převratu přestalo letiště sloužit k vojenským účelům a přešlo pod Českou správu letišť
  • 2004 - Letiště bylo převedeno do vlastnictví Moravskoslezského kraje. Hlavním dopravcem je ČSA, další společnosti zajišťují charterové linky
  • 2006 - Letiště dostalo jméno podle geniálního hudebního skladatele narozeného v nedalekých Hukvaldech Leoše Janáčka. Kraj nechal postavit novou odletovou halu za 320 milionů
  • 2008-2012 - Na letišti se otevírá letecké opravárenské centrum CEAM. Kromě ČSA se objevují další dopravci, kteří zavádí a zase ruší nové linky jako do Mnichova, Moskvy, Vídně nebo Paříže.
  • 2013 - Nízkonákladová společnost Ryanair začíná provozovat linku do Londýna. Začala stavba železniční trati. Letiště má nový vozový park a bezpečnostní techniku za téměř 350 milionů
Reportáž Radka Wiglasze (zdroj: ČT24)