Brněnští zastupitelé neschválili žádnou verzi smlouvy s Amazonem

Brno - Brněnští zastupitelé nakonec neschválili žádnou ze smluv, jež by umožnily příchod internetového prodejce Amazon do města. Americká firma, která chtěla v Brně vybudovat distribuční centrum, a developer CTP Invest se tak rozhodují, jaký bude jejich další postup. Město totiž požadovalo, aby kvůli dopravní zátěži vyrostl nový dálniční nájezd na D1. Vydání stavebního povolení na dálniční nájezd je novou podmínkou, která se ve smlouvě o prodeji pozemku dodatečně objevila. Většina zastupitelů se ale zdržela hlasování, ani jedna ze smluv tak nebyla schválena.

Brněnští zastupitelé neschválili žádné smlouvy a usnesení, které by vedly k příchodu americké internetové distribuční společnosti Amazon do České republiky. Firma tak pravděpodobně odejde jinam. Klíčovým problémem se stal neexistující sjezd z dálnice D1 do průmyslové zóny Černovická terasa, developer CTP Invest na sebe nechce vzít další závazky v souvislosti s budováním sjezdu.

Pro hlasovalo 17 zastupitelů z celkových 55, ostatní se zdrželi. Návrh tak nebyl přijat.


Generální ředitel CTP Invest Remon Vos prohlásil, že ne-rozhodnutí zastupitelů svědčí o špatných poměrech ve městě, a že událost odradí další investory. Zástupce Amazonu mluvil smířlivěji. „Zůstávám optimistický. Bohužel se zde objevily obtížně řešitelné problémy. Uvidíme v budoucích dnech, co bude dál,“ uvedl ředitel evropských investic Amazonu Raimund Paetzmann.

Brněnský primátor vyjádřil nad výsledkem jednání své zklamání. „Prosím o vzkaz: můj náměstek Oliver Pospíšil (ČSSD) je připraven okamžitě reagovat na jakoukoliv výzvu Amazonu nebo CTP k tomu, aby mohlo pokračovat jednání,“ ujistil primátor Roman Onderka (ČSSD), který zároveň dodal, že firma CTP varovala, že pokud nedostane od zastupitelů zelenou, ukončí své snahy o stavbu haly Amazon v Brně.

„Výsledek je pro mne zklamáním. Věnoval jsem se tomu, aby investice Amazonu byla realizována, ať už v Brně nebo Dobrovízi,“ řekl po skončení jednání ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek (ČSSD) a dodal, že se vláda pokusí nabídnout Amazonu jinou lokalitu v Česku. „Opovrhovat dvěma tisíci pracovních míst v situaci, kdy je v Česku přes 600 tisíc nezaměstnaných, si nemůžeme dovolit,“ dodal Mládek.

Zástupci za ODS, kteří ve čtvrtek večer přinesli nový návrh, aby se investor zapojil do budování dálničního sjezdu, také vyjádřili své zklamání. Přesto si podle radního Libora Šťástky (ODS) stojí za svým: město si musí být jisté, že s příchodem Amazonu nebudou místní lidé trpět nadměrnou dopravou. „Troufám si říct, že pokud bychom schválili náš materiál, včetně toho kompromisního dodatku, tak by do toho investor šel,“ uvedl Štástka.

Žádný prodej bez stavebního povolení

Vedení města na poslední chvíli přišlo s dvoubodovým dodatkem, který primátor Roman Onderka (ČSSD) projednal se zástupci jednotlivých politických klubů. Ve smlouvě se tak objevila nová podmínka pro prodej pozemků společnosti CTP Invest. Jejich prodej je podmíněn vydáním stavebního povolení pro dálniční nájezd na D1. Než se podaří povolení získat, smí si developerská společnost pozemky v průmyslové zóně jen pronajmout, nikoliv koupit, s čímž CTP Invest nesouhlasí. Developer má totiž přislíbený bankovní úvěr, finanční dům ale odmítá poskytnout peníze na stavbu distribučního centra, k němuž nejsou vykoupené pozemky.

Amazon v Dobrovízi

Brněnská hala Amazonu má mít 95 tisíc metrů čtverečních, americký internetový prodejce chtěl původně ze skladu obsloužit už letošní Vánoce. Od tohoto deadlinu ale ustoupil.


„Dodatek ke smlouvě je kompromisem všech námitek,“ vysvětlil Onderka. Část zastupitelů se totiž obává scénáře, kdy CTP Invest postaví jen logistické centrum a na dálničním nájezdu se pak už nebude nijak podílet. Podmínka tak měla motivovat CTP k tomu, aby aktivně vykupovalo pozemky pro dálniční exit. „Ministerstvo je připraveno i na výkup pozemků a chce s Brnem spolupracovat,“ ujistil všechny přítomné náměstek ministra dopravy Kamil Rudolecký.

„Rada města Brna doporučila schválit tento dodatek,“ uvedl před jednáním Onderka. Dodatek ale obsahuje i bod, ve kterém developerská společnost částečně přebírá odpovědnost za výkup pozemků pod budoucím dálničním nájezdem. „Stavbu povede ŘSD, zodpovědné je za ni ministerstvo, čili stát, takže stát má vykoupit pozemky s použitím všech nástrojů, které k tomu má,“ argumentoval generální ředitel CTP Invest Remon Vos.

Zástupci CTP Investu před jednáním uvedli, že pokud Brno dodatek přijme, společnost smlouvu s městem nepodepíše. Rovněž zahraniční investor Amazon avizoval, že jestli se nepodaří smlouvu zavčas odsouhlasit, jsou připraveni upustit od záměru vybudovat své logistické centrum v Brně.

Stavba má podporu vlády

„Je naprosto přirozené, že se jako premiér budu zajímat o všechny velké investice, které by v jednotlivých regionech mohly přinést podporu nových pracovních míst,“ ujišťoval začátkem února premiér Sobotka na své brněnské návštěvě. Investice za dvě a půl miliardy korun má totiž zajistit minimálně 1500 nových míst. Před vánočními svátky až dva tisíce.

Pozemek na Černovických terasách
Zdroj: Čisté Tuřany, o.s.

Hlavní téma: Doprava

Jedním z radních, kteří s výstavbou logistického centra nesouhlasí, je například Vlastimil Žďárský (ČSSD). „Dokud nebude sjezd z dálnice D1, tak bude celá jižní část města dlouhodobě neprůjezdná, a to už dva měsíce před Vánocemi,“ pronesl začátkem roku Žďárský. Amazon i developerská společnost CTP Invest, která Amazonu poskytuje pozemky v rámci průmyslové zóny Černovické terasy, slibují městu kompenzace za dopravní komplikace.

"Z oznámení záměru vyplývá, že předpokládaná frekvence nákladních vozidel je zhruba 140 aut za den, v době vánočních svátků až 360. K tomu máme připočíst předpokládanou hodnotu 2000 osobních aut za den," uvedla pro ČTK jednatelka občanského sdružení Čisté Tuřany Hana Kašpaříková.


Na své náklady by například CTP Invest mohl upravit stávající dálniční sjezd do Slatiny nebo rozšířit křižovatku ulic Řípská-Tuřanka. Za dopravní úpravy by zaplatil asi 56 milionů korun. V blízkosti zóny už dálniční sjezd existuje, a to na 201. kilometru. Z exitu se dá dostat na brněnské letiště a do průmyslového areálu po ulici Řípská. Zatímco Řípskou z jedné strany lemují tovární a skladové haly, z druhé strany, dál od silnice, jsou rodinné a bytové domy městské části Slatina. Dopravní zátěž by se dotkla asi 23 tisíc lidí.

Amazon.com

Sklad AmazonuAmazon je největším a zároveň i jedním z nejstarších internetových obchodů na světě. Založil ho v roce 1994 Jeff Bezos. V Česku už má Amazon centrum pro vrácené zboží, a to v Praze poblíž Letiště Václava Havla. V tuzemsku chce firma vybudovat i dvě distribuční centra: v Brně a v Dobrovízi u Prahy. Centra se mají stát součástí sítě 25 podobných provozů rozmístěných v sedmi evropských zemích. V září 2013 zaměstnávala firma po celém světě 109 800 lidí.