ČOI: Stížností na šmejdy přibylo o polovinu

Jižní Morava - Když se 85letá Jarmila Šmidrkalová vydala do brněnského hotelu na předváděcí akci, netušila, že „šmejdská“ kreditní karta bude mít i soudní dohru. Přestože od začátku roku platí nový občanský zákoník i novela zákona na ochranu spotřebitele, podvedených seniorů přibývá. Oproti loňsku se také od ledna zvýšil počet stížností a podnětů podaných k České obchodní inspekci (ČOI) o polovinu.

„Stálo mě to 30 tisíc korun, že si prý můžu nakoupit v obchodech Tesco, Penny market nebo Datart. Nákup jsem ale musela vrátit, protože karta není platná,“ beznadějně popisuje svou situaci Jarmila Šmidrkalová. Aby dostala dárky od společnosti Aqua Activity, musela si koupit kartu. Co za ni zaplatila ale měl být kredit, jenž si později smí vybrat při nákupu potravin nebo elektroniky.

„Doporučujeme okamžitě odstoupit od smlouvy a vrátit zboží prodávajícímu,“ poradila ředitelka brněnské pobočky ČOI Tatiana Neuhybelová. Na internetových fórech se přitom stížnosti na jednání této firmy množí. „Na akci byli senioři přesvědčeni k nákupu televize a odšťavňovače v hodnotě cca pěti tisíc za třicet tisíc korun,“ upozornil jeden z diskutujících.

Paní Šmidrkalová plánuje písemně odstoupit od smlouvy a je připravená se bránit i soudní cestou. „Odstoupí-li spotřebitel od kupní smlouvy, podnikatel není povinen vrátit přijaté peněžní prostředky spotřebiteli dříve, než mu spotřebitel zboží předá nebo prokáže, že zboží podnikateli odeslal,“ stojí v novém občanském zákoníku, který platí od 1. ledna letošního roku. Už tedy nestačí jen vypovědět smlouvu, je nutné zboží do dvou týdnů i vrátit.

Další „šmejdské“ praktiky

  • Přestože kupující v hotovosti zaplatí za nákup například 30 tisíc korun, ve smlouvě se objeví poznámka, že doposud bylo splaceno 0 %. Senior pak musí zaplatit nákup dvakrát.
  • Při podpisu smlouvy prodávající napíše staré datum, kupující už pak nemá možnost od smlouvy odstoupit či zboží reklamovat.
  • Převzetí údajné výhry (například v tombole) je podmíněno nákupem jiného zboží.

Co když ale firma nekomunikuje a nezvedá telefon, jako v případě Aqua Activity? „Spotřebitel potom nemá ani zboží, ani peníze a s tím prodejcem se nedohodne, protože nereaguje a nebere telefony. Dřív měl kupující alespoň možnost zadržovací. Mohl říct, tak si to vyzvedněte na mé adrese,“ porovnala změny Gerta Mazalová ze Sdružení obrany spotřebitelů (SOS).

Od ledna platí i novela zákona o ochraně spotřebitele. „Prodávající je povinen vždy prokazatelně, jasně, čitelně a srozumitelně uvést: adresu místa konání organizované akce, datum konání organizované akce včetně jejího předpokládaného časového harmonogramu a identifikaci výrobku nebo služby,“ píše se v platné novele. Ne všichni prodejci to ale dodržují, obchodní inspektoři proto řeší stovky stížností a podnětů na chování tzv. šmejdů.

Pochybení na předváděcích akcích podle krajů

Jihomoravský a Zlínský kraj - 80,7 %

Ústecký a Liberecký kraj - 80,3 %

Středočeský kraj a Praha - 77,9 %

Jihočeský kraj a Vysočina - 65,6 %

Zdroj: Česká obchodní inspekce


Jen za první měsíc a půl, co povinné ohlášení platí, se po celé republice konalo asi 4 600 předváděcích akcí. Rájem podobných prezentací je Morava. „Prodejci nahlásí ČOI hromadně třeba několik desítek akcí na různých místech a inspekce nemá tolik inspektorů, aby všechno zvládla, takže prakticky jsou opět nepostižitelní,“ posteskla si Mazalová.

"Razí také heslo: nemůžete přijít k nám? My přijdeme k vám! A tu předváděcí akci jim udělají doma, přestože jsou podomní prodeje v mnoha obcích zakázané," varovala Gerta Mazalová ze Sdružení ochrany spotřebitelů.


Stále častěji se také objevují případy, kdy tzv. šmejdi vystupují pod jménem renomované firmy, naposledy v Příbrami, kdy seniory lákali na nákup farmaceutických výrobků od lékáren Dr. Max. „To určitě není naše akce a naše společnost se od tohoto jednání co nejdůrazněji distancuje,“ prohlásil mluvčí lékárenské sítě Michal Petrov.

„Šmejdy v našich poradnách řešíme opravdu denně. A někdy jsou to tak kruté případy, že je z toho člověku smutno,“ netajila se negativní zkušeností Mazalová. ČOI provedla loni 360 kontrol, přičemž nejvíce pochybení odhalila v Jihomoravském a Zlínském kraji. Asi 80 procent předváděcích akcí podle inspektorů neprošlo. Letos zatím kontroloři vyrazili na osm „předváděček“ a většina z nich jejich požadavkům nevyhověla. Ani pokuty za 21 milionů korun, které loni ČOI rozdala, prodejce neodradily od podvodného jednání.

„Byl to takový momentální zkrat, že si to dodnes neumím vysvětlit,“ uzavřela vzpomínky na „šmejdský“ nákup seniorka Šmidrkalová.

Počet podnětů na ČOI kvůli předváděcím akcím

Leden a únor 2013 – 81 podnětů

Leden a únor 2014 – 120 podnětů

Zdroj: Česká obchodní inspekce