Silničáři díky mírné zimě ušetřili miliony

Jižní Morava, Zlínský kraj – Letošní teplá zima přála silničářům. Za peníze, které ušetřili na údržbě, chtějí opravit poškozené silnice. Naopak na Zlínsku by si správci silnic přáli, aby se zima ještě vrátila. O silnice 1. třídy se totiž stará soukromá firma, která je placena od výkonu. Teplá zima pro ni proto znamenala velkou ztrátu.

Jihomoravští silničáři letos dostali na údržbu silnic o 40 milionů korun méně, výpadek v rozpočtu jim ale zmírnila teplá zima. Podle nich jde o nejmírnější zimu za posledních 15 let. „Já dělám u Správy a údržby silnic víc než dvacet let, ale takový průběh zimy zatím nebyl,“ svěřil se už dříve provozní náměstek jihomoravské Správy a údržby silnic Alois Vybíral. Sklady posypové soli jsou zatím plné, silničáři ji nepotřebovali.

Ve Zlínském kraji porovnávají extrémy: letos v únoru je zimní údržba silnic druhé a třetí třídy stála necelých devět milionů korun. Loni přišla na rekordních více než 46 milionů. Za poslední desetiletí měli silničáři nižší únorové náklady na zimní údržbu krajských vozovek pouze v roce 2007. Tehdy vyšel úklid silnic na pouhých 7 milionů.

únor 2014 - silničáři na Zlínsku pluhovali 8 241 kilometrů a posypali 14 499 kilometrů silnic, spotřebovali 474 tun soli a 1 386 tun inertního posypového materiálu.

únor 2013 - silničáři na Zlínsku spotřebovali 2 991 tun soli a 10 073 tun posypových materiálů.


Celkové náklady za zimní období 2013/2014, tedy od října do konce února, spočítalo Ředitelství silnic Zlínského kraje (ŘSZK) na 45,3 milionu korun. Před rokem to bylo za stejné období více než dvakrát tolik, 118,4 milionu korun. „Nechtěl bych to zakřiknout, sníh by ještě mohl přijít, ale zatím máme našlápnuto k tomu, že náklady na zimní údržbu krajských silnic v zimě 2013/2014 budou nejnižší v historii,“ poznamenal náměstek ředitele ŘSZK Radek Berecka. Radost z toho naopak nemají pracovníci soukromé firmy, která se starala o silnice 1. třídy. Teplá zima pro ni znamenala menší zisky.

Stejně jako v prosinci a lednu se pracovníci vyčlenění na zimní údržbu věnovali jiným pracím. Čistili příkopy, prořezávali vegetaci podél silnic, opravovali svodidla, zábradlí a dopravní značení. Příznivé počasí se projevilo i na stavu vozovek, na nichž je díky malému počtu mrazivých dnů minimum výtluků. ŘSZK tak uvolní více peněz na opravy. „Část prostředků původně určených na zimní údržbu ve výši 30 milionů korun bude přesunuta na posílení prací při obnově povrchů vozovek, opravách silničního příslušenství a na souvislou údržbu silnic,“ uzavřel mluvčí ŘSZK Vojtěch Cekota.

Kolik ušetřili v Jihomoravském kraji?

zima 2012/13 = 244 milionů korun

zima 2013/14 = 170 milionů korun

Silničáři na jihu Moravy letos ušetřili 74 milionů korun. Z této částky půjde asi 50 milionů na jarní souvislé opravy silnic.


Silničáři ušetřili nejen za posyp, ale také za naftu nebo případnou údržbu vozů. Uspořených padesát milionů chtějí investovat do opravy dvaceti kilometrů silnic, jež jsou v havarijním stavu. Mezi úseky, které se dočkají oprav, patří silnice u Kunštátu na Blanensku, spoj nedaleko Lednice nebo průtah Vyškovem. S opravami začnou zaměstnanci příští týden.

„Spíš se budeme snažit udělat nějaké lokální vysprávky, aby byly komunikace dobře sjízdné a aby tam nebyly nějaké větší praskliny,“ popsal úpravy brněnských silnic provozní ředitel Brněnských komunikací Leoš Chasák. Brněnsko letos trápily maximálně námrazy, sněhové nadílky se místní téměř nedočkali. 

„Toto zimní období bylo víceméně extrémní, protože nepamatujeme dlouhodobě takovou zimu. Vyjíždělo se minimálně,“ uzavřel letošní sezónu hlavní dispečer jihomoravských silničářů Patrik Mikulášek.