Chat s osobností

Markéta Prchalová
Markéta Prchalová ředitelka České protipirátské unie

Paní ředitelky se můžete ptát nejen na problematiku filmového pirátství, ale také na to, co je to autorské právo a jak rozpoznat pirátské napodobeniny od legálních nosičů.

Kampaň s názvem Filmy nejsou zadarmo Česká televize podporuje vysíláním osvětových spotů.

Záznam chatu ze středy 22. srpna 2007 od 14:00
Roman: Dobré odpoledne,paní ředitelko, zvědavost mne přemohla,že si dovoluji dotázat se Vás na /stačí řádově/ nějvyšší sumu finančního postihu, jíž byl nějaký "pirát" stižen a pravomocně musel zaplatit.Mně se pálení a kopírování médií z hloubi duše příčí,netoliko z morálních důvodů /nechci být zloděj/, ale cítil bych se tehdy / což je spíš psychiatrická diagnoza pro doc.Chocholouška/ ušpiněný,zamazaný a nečistý.Přeji zdar ve Vašem díle. Roman
Markéta Prchalová: Dobrý den, děkuji za otázku i Vaši podporu naší práci, není to zcela obvyklé :-). Pokud si dobře vzpomínám, nejvyšší peněžitý trest byl 300 tisíc, a nejvyšší škoda, kterou někdo splácí 344 tis. Případy, kde byla škoda vyšší jsou dosud projednávány.
lucie: co jsou pirátské nahrávky?
Markéta Prchalová: Za pirátské nahrávky hovorově označujeme podomácku vyrobené kopie šířené bez souhlasu nositelů práv i průmyslově vyrobené rozmnoženiny, pokud výrobce neměl potřebnou licenci. Pirátskou nahrávkou může být i záznam filmu z kina, koncertu apod., ke kterému nedal autor souhlas
jurgen klepisch: Je to všechno opačně. Spolu s ukrajinským básníkem Varsonofijem Perešibi - Nosem soudím, že umělecká díla, počítaje v to filmy, jsou majetkem všeho lidu. Je to i Váš názor ?
Markéta Prchalová: Pokud je bude všeho lid platit i tvořit, tak ano. Dokud ho platí producent a tvoří konkrétní umělci, tak práva patří jim
Honzík: Paní ředitelko, proč vlastně nejsou filmy zadarmo? Všechno by bylo jednodušší ...
Markéta Prchalová: Ano bylo. Už tu byl jeden pokus, aby všechno bylo zadarmo a všeho lidu, jak se ptal již někdo před Vámi, a všichni víme, jak to dopadlo...
Jan Urban: Jaká je úspěšnost činnosti a zásahů Protipirátské unie? Je pravda, že v rámci EU patří česká unie mezi nejúspěšnější?
Markéta Prchalová: Posuzovat úspěšnost je strašně ošemetné. Obecně se snažíme dotáhnout do konce každý případ, ale někdy to při nejlepší vůli nejde. Naštěstí takových případů je naprosté minimum. Netroufla bych si srovnávat naše výsledky s jinými zeměmi EU, ale je pravda, že v rámci našeho regionu jsme hodnoceni velmi dobře
Zdeněk z Želenic: Dobrý den,
při stahování mp3, filmů apod. z internetu může být postižen jen člověk, který ji na net umístil, nebo také lidé, kteří ji stahují? Je vůbec možné nějak zjistit totožnost lidí, kteří dané věci stahují? Viz. případ 19letého chlapce z Kaplice. On byl potrestán. A lidé, kteří si Simpsonovi stáhli? Je rozhodující, jestli si ho stáhli sami pro vlastní potřebu, nebo ho šířili dále? Nebo zkrátka stahovat tyto soubory je nelegální pro všechny? Na internetu existuje nekonečná řada webových stránek, kde se dají tyto soubory bez problémů stáhnout, jak je to tedy možné, že je k nim přístup? Možná se dá vysledovat počítač, ze kterého se soubory stahují, jak ale potom dokázat, kdo konkrétně soubory stahuje? Na počítač se přece může přihlásit kdokoliv..... A co například všem známe konkrétní weby mp3nadruhou atd., písně jsou k mání zdarma a bez problémů. Interpretům to nevadí? Musí k tomu dávat souhlas, když se jedná o tyhle veřejné fungující weby? Hodně otázek, odpovězte prosím alespoň na některé. Děkuji
Markéta Prchalová: Prioritně a v současné době výhradně jsou postihováni jen lidé, kteří chráněný obsah (film, písničku, soft) na internet nelegálně umístili či jej nelegálně sdílejí prostřednictvím P2P sítí. Pokud se týká "pouhého" stahování, jde o to, že za určitých podmínek si může fyzická osoba udělat kopii zveřejněného díla pro svou vlastní potřebu. Každý jednotlivý případ však musí být v souladu s tzv. třístupňovým testem, přičemž aby každé stahování bylo legální, muselo by vyhovovat nejen prvnímu pravidlu - tj. že se jedná o případ stanovený v zákoně (fyzická osoba pro sosobní potřebu, zveřejnějněné dílo, pouze 1 kopie), ale i ostatním děma: 2. takový akt nesmí být v rozporu s běžným užitím díla a 3. ani jím nesmí být nepřiměřeně dotčeny zájmy autora. Současné stahování už přitom těmto dvěma podmínkám ve většině nevyhovují, protože lidí stahují z nelegálních zdrojů, jsou přímo závislí na protiprávním jednání jiné osoby, navíc stahují díla, která jsou oprávněně uváděna pouze v kinech a P2P sítě se tak stávají nekalým konkurentem legální distribuce. Také je třeba si uvědomit, že některé P2P sítě v technologickém postupu zahrnují současně se stahováním i sdílení díla s jinými osobami, např. BitTorrent.
Máte pravdu, internet je džungle, a my se jí pomalu prokousáváme. Bohužel to nejde tak rychle, jak bychom si přáli
Kain: Dobrý den, kampaň Filmy nejsou zadarmo mimo jiné upozorňuje na to, že sdílení filmů (pirátských kopií) na internetu je protizákonné. Jak je to se samotným stahováním? Dopouští se člověk, který si stáhne pirátskou kopii, zločinu? A jaká je v tomto ohledu situace v ČR?
Markéta Prchalová: Viz má odpověď na předchozí dotaz. Byť tedy stahování je ve většině případů nelegální, neoznačila bych takové jednání za zločin, nebo přesněji za trestný čin. Aby bylo nějaké jednání trestným činem, musí mít určitou intenzitu a nebezpečnost. To však nic nemění na tom, že porušením občanskoprávní normy vznikne škoda, za kterou je "sosač" odpovědný. A pokud je hodně aktivní, může být taková škoda vysoká.
V ČR jsme s internetem, resp. s bojem s kriminalitou spojenou s internetem pozadu v porovnání se západní Evropou. Nicméně první vlaštovky už přece jen máme - za sdílení filmů byly pravomocně odsouzeny již tři osoby.
johnny: Máte ráda film pirati z karibiku
Markéta Prchalová: Mám. Pokud se ptáte v souvislosti námořní pirátství - filmové pirátství, my sami nejsme nadšeni, že porušování autorských práv je označováno tak romanticky. Romantické to totiž není, je to obyčejná zlodějna. Označení "pirátství" je tradiční (pochází od lodí v mezinárodních vodách, které nelegálně vysílaly rozhlas) a my jsme ho zdědili.
Vikomt: Klidný den. Prosím, mohla byste uvést konkrétně a přesně procentuelně kolik peněz a komu jde z legálmě zakoupeného českého filmu na DVD ze starého, historického filmu popř. filmu pro pamětníky, kde již nikdo nežije a nejsou právní nástupci; totéž jak je to s novým českým filmem a s filmy cizími? Jaké jsou náklady na vydání DVD (ne na natočení filmu)? A totéž jak je to s hudebními nosiči? Děkuji
Markéta Prchalová: Je to velmi odlišné a nedá se to generalizovat. Záleží na sjednaných smluvních podmínkách mezi producentem či jiným držitelem práva a distributorem. Problém českých cen v podstatě všeho, nikoli jen DVD, je 19% DPH a vysoké obchodní marže (30% i více). Ceny licencí jsou velmi odlišné, u zahraničních céčkových filmů mohou být třeba jen 1,500 USD, ale většinou se pohybují o řád výše, a největší trháky ještě o jeden řád výš. A to je většinou pouze tzv. minimální garance, k tomu musí distributor po odečtení nákladů odvádět z každého prodaného (i darovaného např. do soutěží) nosiče podíl producentovi, většinou velmi podstatný. Pokud se týká starých filmů, tam je nejdražší ošetření originálu, to může být třeba i 5 milionů na jeden film. Takové náklady je pak třeba rozpustit do ceny, a je velký rozdíl, jestli se takových DVD prodá 500 nebo 5000.
Pokud se týká nákladů na vydání, tak u zahraničních filmů je třeba pořídit českou verzi, dabing přijde na 40, ale i 400 tisíc, titulky jsou o něco levnější, něco stojí authoring, vykoupit práva k bonusům, naprogramovat strukturu DVD, vyrobit matrici... Samotná replikace už v dnešní době nějak zvlášť nákladná není. A velkou část rozpočtu spolkne marketing - bohužel lidé si nekoupí film, o kterém v životě neslyšeli, alespoň většinou...
ČPU se zabývá filmem, jak je to u hudby nevím.
Kadlec: Proč bulvární časopisy můžou prodávat DVD za 38.-kč,když v půjčovně zaplatí 40.-kč a prodávají se 250.-a to nemyslím novinky,které stojí 400.- a více!Pak se dedivte,že si je lidé vypalují!
Markéta Prchalová: Půjčovny jsou povinny koupit nosiče s tzv. právy na pronájem a půjčování, aby je mohly pronajímat, či jak se lidově říká půjčovat, dalším osobám. Nosiče s těmito právy se pohybují cca mezi 699 - 1499 Kč. Ceny půjčovného pak kalkulují tak, aby se jim tyto náklady vrátily. Tzv. příbaly, které zmiňujete, tedy DVD prodávaná s novinami či časopisy, jsou uživatelsky velmi příjemná svou cenou, ale jsou určeny pouze pro prodej konečnému zákazníkovi a v půjčovně nemají co dělat. Bohužel se stává, že někteří provozovatelé zákony nerespektují, a taková DVD půjčují. Jen z poslední doby šetříme desítku případů. Jestli o nějakém takovém výtečníkovi víte, dejte vědět, a my už se mu podíváme na zoubek :-). Protipirátská linka je 222 328 762, nebo cpufilm@cpufilm.cz.
A příbaly jsou tak levné proto, že vydavatel časopisu zaplatí rovnou náklad v řádu i stovek tisíc, takže distributorovi se fixní náklady na distribuci zaplatí. "Normálních" DVD se totiž prodá v řádu stovek či v lepším případě tisíců kusů. Navíc jako příbaly jsou většinou distribuované tituly, které už mají svou aktivní distribuci za sebou
M. Rajský: Dobrý den. Paní ředitelko, nejedná se jen o filmové, ale i hudební a softwarové pirátství. Uvedu příklad: Pprodavačka z nějakého supermarketu bere v téměř nelidských podmínkách cca 7 000,-Kč měsíčně. Ví, že jeden z filmových hrdinů vydělá 1 000 000 dolarů denně, nebo film vydělal producentům 300 000 000 dolarů, ví že za hodební CD zaplatí minimálně 400.- Kč a více a disků se prodá 500 000, takže za 12 písniček, třeba již dávno zemřelých interpretů a skladatelů, získá vydavatel 200 000 000,-Kč, nebo když si musí kvůli kompatibilitě koupit k počítači za velice přemrštěné ceny Windows a další produkty Microsoftu i když minimálně stejně kvalitní systémy od jiných firem, kupř. Linux a programy pod něj, jsou podstatně levnější či dokonce zdarma. Nyní si nikdo nesmí pořídit z legálně koupeného CD nebo DVD ani záložní kopii pro sebe. O pirátství se pochopitelně jedná, ale z jaké strany? Kdo je pirát? Děkuji a přeji všem vše nejlepší a hodně zdraví vč. zdravého rozumu.
Markéta Prchalová: O honoráři milion dolarů denně si mohou nechat zdát i ty největší hvězdy. Honoráře 10 a více milionů dolarů dostává jen pár nejzářivějších celebrit, a ne za filmy, které by se natočily v méně než 20 natáčecích dnech (+ je třeba připočítat postprodukci, kdy herci dělají dialogy apod.). A tyto herecké celebrity neprodávají jen svou práci, ale především soukromí. U běžných herců jsou platy nepoměrně nižší, zkuste se některého zeptat. Hvězdné honoráře se nám mohou nelíbit, ale často jsou to tyto hvězdy, které do kin přitáhnout davy. Kdyby ve filmu účinkovala běžná prodavačka ze supermarketu, asi by se jí to nepodařilo.
Pokud se týká filmových tržeb, v praxi je to tak, že jedna desetina hollywoodských filmů je zisková a vydělává na těch zbylých 9 desetin. Bohužel nikdo předem nedokáže ze stoprocentní jistotou říci, do které z kategorií bude film patřit. Navíc spektákly nabité efekty stojí hodně přes 100 milionů USD.
Kopii díla pro vlastní potřebu (netýká se softwaru) si můžete udělat, jen nesmíte obejít protikopírovací ochranu. Záložní kopii si za určitých podmínek můžete udělat i od softwaru
Jiří Č.: Zamysleli jte se někdy nad tím proč to lidi dělaj? A chtít peníze za tiskárnu nebo za prázdný diskna který si dám fotky z dovolené je v pořádku? Já myslím že ne. Jen hledáte možnosti jak mít víc a víc a víc peněz.
Markéta Prchalová: Pláčete na nesprávném hrobě. My také podporujeme zrušení či výrazné snížení náhradních odměn vybíraných kolektivními správci z prázdných médií a kopírovacích zařízení, a to výměnou za zúžení výjimky z autorského práva. V současnosti si každý může udělat kopii díla pro osobní potřebu a přitom není řečeno, že musí vlastnit originál. Lidé nejčastěji kopírují z již peřpálených nosičů či zinternetu, kam byla díla umístěna protiprávně, a skutečných "zákazníků" je skutečně minimum. A právě za tuto možnost se u nás i všude jinde v Evropě poplatky vybírají. Pokud by si mohl člověk pořídit digitální kopii jen z vlastního originálu či rozhlasového a televizního vysílání, mohly by být poplatky daleko nižší, či žádné. Klidně žádné, ale to je údajně v rozporu s mezinároními úmluvami.
Jiří: co je vlastně trestné? když si půjčím film z půjčovny a přepálím je to trestné, když tuto kopii dále nepůjčuji, dále nepřepaluji atd.?
Markéta Prchalová: Zhotovení jedné kopie pro vlastní potřebu je v pořádku, pokud přitom neobejdete protikopírovací ochranu. Jakékoli jiné užití takové kopie, tedy i půjčování, přepalování apod. je protiprávní. Aby něco protiprávního bylo trestné, musí to mít určitou intenzitu a nebezpečnost. Když půjčíte svůj oblíbený, byť přepálený, film kamarádovi je to sice protiprávní, ale zpravidla ještě ne trestné, pokud těch oblíbených filmů nemáte stovky ;-) Ale za škodu odpovídáte v každém případě
Petr Pospíšil: Dobrý den, chci se zeptat jestli se také zabýváte problematikou softwarového pirátství? Dále se chci zeptat jakým způsobem je možné podpořit nebo se zapojit do boje proti pirátství?Děkuji
Markéta Prchalová: ČPU se zabývá filmovým či audiovizuálním pirátstvím. Software řeší jiné organizace. Pokud víte o nějakém případu pirátství, můžete jej nahlásit, viz některá z předchozích odpovědí. Můžete nám taky poslat svůj příspěvek - zkušenost s pirátstvím, názor na něj, jak vás poškodilo apod. do kampaně Filmy nejsou zadarmo. Prioritně zveřejňujeme příspěvky filmových profesionálů a tvůrců, ale pokud bude ten váš zajímavý, rádi ho zařadíme
adéla kožerová: dobrý den moje první otázka zní:jsem taky pachatel když vlastním pirátskou kopii nějakého filmu nebo céde nosiče
Markéta Prchalová: Vlastnit není protiprávné, nesmíte ji ale užít jinak než v rámci vašeho osobního soukromí. I darování či půjčení jiné osobě je protiprávní
Divák: Nejsem pirát, ale nenasytnost filmových společností si nic jiného nezaslouží. A vy máte tu drzost, že profitujete na jejich strachu o zisk. Zakázat vás!
Markéta Prchalová: A v čem jsou filmové společnosti nenasytné? Zanikají, stahují filiálky a platí velké hvězdy a efekty v naději, že se jim rozpočet filmu vrátí. A já nebo my na nich neprofitujeme, platí nás proto, abychom jejich produkty chránili. A ČPU je nezisková, pokud některé prostředky neutratíme za protipirátské aktivity (to už se ale dlouho nestává) v určitém roce, vrátíme je či snížíme příspěvky v příštím roce. A pokud nejste pirát, proč nás chcete zakázat? Vytváříme pracovní místa a platíme daně a sociální i zdravotní odvody. Což piráti ze své nelegální činnosti nedělají...
E25: Pokud si film v kině někdo nahraje a pustí si ho jen doma, je to také trestný čin?
Markéta Prchalová: V současné době je to protiprávní, protože pořízení záznamu filmu z promítání v kině je zakázáno. Nicméně trestné to být nemusí, záleží na tom, jak to orgány činné v trestním řízení posoudí. Problém současných případů je, že pachatelé si záznam nenatočili proto, aby si ho doma pustili, nebo rozhodně ne jen proto, ale pustili ho na internet, kde k němu má přístup kdokoli
k: co to je protipirátská unie??
Markéta Prchalová: Podívejte se na naše stránky www.cpufilm.cz
Veronika: Co to je autorské právo?
Markéta Prchalová: Na to se nedá krátce odpovědět. Je to obdoba vlastnického práva nikoli k hmotné věci, ale k nehmotnému duševnímu tvůrčímu dílu, zpravidla vyjádřenému prostřednictvím hmotné věci (např. plátnem obrazu, filmovým pásem apod.). Podívejte se na stránky naší kampaně www.filmynejsouzadarmo.cz nebo na naše stránky www.cpufilm.cz
Markéta: Dobrý den , chtěla bych se Vás zeptat ,jak mám rozpoznat pirátské napodobeniny od legálních nocičů ?
Markéta Prchalová: záleží na typu pirátské napodobeniny. Domácí vypálenou kopii snad pozná každý - vypalovací DVD mají záznamovou stranu fialovou, CD zase teple barevnou, na rozdíl od studeně stříbrných lisovaných nosičů. Normální distribuční film se legálně na CD nelisuje, takže když jde o CD nosič, vždy jde o neautorizovanou kopii. Legální distribuční rozmnoženiny mají kvalitní potisk nezáznamové strany vztahující se k filmu. Pro podrobnosti se podívejte na naše www. stránky.
Filip chroust: Dobrý den, měl bych dotaz, jestli se musí platit autorský poplatek z rádiové, a nebo cd hudby na rodinné oslavě narozenin. Předem děkuji za odpověď, přeji krásný zbytek dne.
Markéta Prchalová: Ne, ale musí se jednat o rodinu a blízké přátele. Otázka je však pro OSA, která tyto poplatky vybírá
Michal R.: Dobrý den. Chci se zeptat, jak je možné, že filmy na DVD, které jsou prodávány jako příloha novin, mají tak nízkou cenu. Vždyť ta cena (většinou 38 Kč) nemůže dosahovat ani na autorské poplatky? A jaký je rozdíl mezi takto zakoupeným filmem (jako příloha novin) a stejným titulem zakoupeným v obchodě za 10x dražší cenu? Děkuji za odpovědi.
Markéta Prchalová: Rozdíl je v nákladu, který je u příbalů i stokrát a víc větší. To zaplatí fixní náklady na licenci, dabing, autoring, marketing apod. a pak může být cena nižší. Rozdíl je také ten, že jako příbaly jsou šířeny většinou starší neaktivní tituly ve zjednodušené formě (jednodisk DVD5, bez krabičky a kvalitního přebalu, minim. bonusů)
Michal: Rád bych se zeptal kdo přišel na to vyčíslovat škody systémem 1 stáhnutí filmu = 1 lístek do kina (nebo jak je to). Osobně čtu recenze a jdu do kina jen tehdy, když mám alespoň malou jistotu, že se mi film bude líbit. Proč nejsou trestné záporné recenze podle stejné logiky? Časopisy Cinema nebo Premiere už určitě připravily distribuční společnosti o nemalý peníz, což? Jinak, do kina chodím pravidelně, za DVD utratím cca 1000kč/měs. a filmy a seriály stahuju pokud k nim nedosáhnu jinak (japonské anime, americké seriály).
Markéta Prchalová: Vyčíslování škod v případech porušování autorských práv je často vnímáno jako problematické právě s ohledem na protiargument, že mnohé z osob, které dílo „konzumovaly“ z pirátského zdroje, by nebyly platícími diváky. Autorský zákon na to myslí, a umožňuje autorovi požadovat místo skutečně ušlého zisku náhradu ušlého zisku ve výši odměny, která by byla obvyklá za získání potřebné licence k užití díla v době neoprávněného nakládání s dílem.
Negativní recenze není neoprávněným užitím díla, což nelegální umístění na internet pro statisíce či miliony uživatelů je. Osobně nemám nic proti lidem, kteří si stahují jen filmy jinak nedostupné, ale těch je bohužel minimum. Jestli mezi ně skutečně patříte, tak prima. Většina to bohužel používá pouze jako argument k obhajobě P2P sítí, a když se pak podíváte, kolik lidí sdílí nejnovější Piráty z Karibiku, Harry Pottera nebo Simpsonovi, tak je jich stokrát či tisíckrát více, než těch, co sdílí např. Tarkovského...
Klusáček: Na svých stránkách tvrdíte, že ten kdo kopíruje nebo sdílí filmy je zloděj. Nemám snad právo si udělat kopii. Jak to, že mi to neumožníte. (DVD jsou zakódována.) Jak to, že OSA za to vybírá peníze (Výpalné 1kč za DVD) atd. Nekradete náhodou vy a další "mafiáni" schovaný za autorský poplatek.
Markéta Prchalová: To je vžitý omyl. Nemáte "právo" si udělat kopii. Umožnění zhotovení jedné kopie zveřejněného díla pro osobní potřebu fyzické osoby, která kopii zhotovila, je omezením autorského práva, výjimkou. Stejně jako když jsou za určitých podmínek omezena vaše práva k hmotné věci (např. vyvlastněním, použitím při likvidaci přírodních katastrof apod.), náleží v tomto případě autorovi náhradní odměna. Jak už jsem odpovídala předcházejícímu tazateli, ČPU a její členi podporují snížení nebo i zrušení poplatku výměnou za omezení oné výjimky, kterou kompenzuje. OSA ani jiný kolektivní správce nám žádné poplatky nevyplácí, a podíl našich členů na vybraných odměnách se pohybuje v řádu tisíců korun ročně, které rády oželí, pokud zákon nebude umožňovat volné přepalování jedné kopie donekonečna.
Pazu: Co si myslet o pokusech zakazovat použití třeba samplů, citací a dalších "kusů" jednoho uměleckého díla v jiném. Zajímal by mě nějaký konzistentní arument proč by toto měl ošetřovat zákon nebo to mělo být kryté penězi.
Markéta Prchalová: Citace je dovolena zákonnou licencí, použití celého díla v jiném díle zůstává výhradním právem autora díla, které má být takto užito. Mnozí autoři se tomu nebrání a umožňují zejména nekomerční použití svých děl ať už formou Creative Commons (CC) či individuálními souhlasy. Na druhou stranu musí to být na svobodném rozhodnutí autora; ne každému by se líbilo, kdyby jeho písničku někdo přetvořil, prorazil s ní v hitparádách, prodal milióny kusů a původnímu autorovi ani neřekl, o nějaké odměně ani nemluvě. Navíc tu může být názorový, umělecký či morální rozpor mezi záměrem původního díla a díla nového.
Vláďa: Kolik "pirátů" již ČPÚ dostala do vězení, jsou pravomocných rozsudků desítky, stovky, či jde pouze o jednotlivé z médiích známé případy? Děkuji
Markéta Prchalová: Ročně vyšetřujeme kolem tisícovky případů, v trestním řízení se jich řeší cca přes dvěstě. Trestní řízení trvá určitou dobu, ale ročně evidujeme kolem padesátky odsuzujících rozsudků či trestních případů. Další stovky případů se řeší ve správním či přestupkovém řízení.
Hácha: Technický pokrok ve sdílení datově zaznamenatelných produktů (hudba, filmy, hry, ale i publikační činnost a vědecká díla) jde nezadržitelně kupředu. Proč se ochrana autorských práv soustředí na "obranu" proti tomuto pokroku - namísto toho, aby jej nějak využila?
Markéta Prchalová: Jsem pro, ale jak? Problém je, že aby držitelé práv k filmu či jinému chráněnému obsahu skutečně profitovali z technologického pokroku, musí zabránit nebo alespoň omezit neautorizované služby. Pokud by byl např. systém nastaven tak, že studio umožní zdarma stáhnout či shlédnout film výměnou za prezentaci komerčních bannerů či formou klasické reklamy, budou mu vdit neautorizované služby, které budou dělat totéž, přetáhnou mu zákazníky, ale zisky si ponechají. Rozvoj nových distribučních metod zpomaluje i požadavky na bezpečnost, aby např. stáhnutý film z internetu nemohl být přepálen na tisícovky DVD a prodáván. Vysokorychlostní připojení stále ještě nemá každý, a vždy se najdou lidé, které internet neláká či s ním neumí pracovat, a dají přednost placce.
Honza: Dobrý den jaký je váš nejoblíbenější sport?Děkuji za odpověd
Markéta Prchalová: Obávám se, že sledování filmů :-). Jinak ráda plavu, jezdím na kole a chodím po horách. V televizi občas hokej, motocyklové závody, skoky na lyžích či krasobruslení, ale vůbec tomu nerozumím :-(
Honza: Koho přesně zastupujete a kdo vás platí?
Nemá náhodou hlídat autorské právo policie?
Markéta Prchalová: Zastupujeme české distributory filmů (kino, DVD), zahraniční studia a několik televizních vysílatelů, např. HBO, a ti nás také platí. Stát nás neplatí. Ano, autorské právo má hlídat policie případně jiné orgány, ovšem bez pomoci a podnětů poškozených tak zpravidla moc nečiní. Většinou je spolupráce bezproblémová, ale jsou jedinci z řad policie a jiných orgánů, kteří nechápou činnost ČPU jako pomoc k tomu, aby mohli řádně plnit své povinnosti, ale jako přidělávání práce nebo mají ČPU za zlatou rybku, která, když se jí řádně pohrozí pořádkovou pokutou, jim bezplatně splní jakékoli přání zcela nesouvisející s její činností, a to do 15 (slovy patnáctti) dní, že pane nprap. K.
Franta: Dobrý den, jak se s tavíte k tzv. veřejným vypalovačkám. Tedy společnostem, které lidem nabízejí, aby si u nich udělali kopii cd. Porušování autorského zákona zde, zdá se, nehraje žádnou roli. Jak jinak si vysvětlit, že ještě takové podniky v ČR fungují?
Markéta Prchalová: To je jednoznačně nelegální, tedy v případě, že kopírují dílo, ke kterému nemá zadavatel autorské právo. Zákon jasně stanoví, že kopii pro osobní potřebu si může zhotovit jen fyzická osoba, jejíž potřeba má a bude sloužit. Na druhou stranu, pokud takováto zařízení kopírují např. CD s fotkami z dovolené, která chci rozdat přátelům, nebo prezentaci, kterou jsem si připravila připravila na školení, není problém. Pokud víte o nějaké veřejné vypalovačce, která by kopírovala chráněné filmy či hudbu, dejte vědět.
Martin Céspedes: Dobry den,
mozna se ptam nespravne osoby, ale zajimalo by me, jak je mozne, ze kdyz se studia tak staraji o sve zisky, nejsou schopna zajistit distribuci filmu ve vsech zemich stejne. Jako priklad uvedu filmovy muzikal Dreamgirls, ktery se v USA promital v kinech jiz pred Vanocemi 2006, kdezto v ceskych kinech mel premieru tusim v breznu 2007. Pokud chteji studia moje penize, nemela by ke mne pristupovat stejne jako k divakovi z USA? Diky za odpoved Martin Céspedes
Markéta Prchalová: Většina filmů se tu promítá stejně jako v USA, někdy i o den dříve, viz Simpsonovi. U některých filmů se to však nepodaří. Zejména u nezávislých, které místní distributor koupí až po jejich úspěchu v jiných zemích, a také určitou dobu trvá lokalizace filmu. tj. dabing či titulky, výroba kopií apod. U Dreamgirls byl rozdíl 2 měsíců, ale skutečně netuším proč, zkuste se zeptat distributora
Roman: Dobrý den.
Nebudu se ptát, jen řeknu, že dělat ze všech lidí, kteří si koupí prázdný nosič, potencionální zloděje je ubohost.
Markéta Prchalová: Poplatek, který se vybírá, je náhradní odměnou za možnost udělat si kopii pro vlastní potřebu, kterou zákon dává a omezuje tím jinak výhradní práva autora. Neplatí se tedy za pirátské kopie, ale jen za ty legální. Navíc ČPU tento poplatek nevybírá ani není jeho adresátem. Viz mé předchozí odpovědi.
jozin: Jaký máte názor na organizaci OSA a poplatky které vybírá?
Markéta Prchalová: OSA je kolektivním správcem sdružujícím autory hudby s textem i bez textu. S filmem má společné to, že i ve filmech je použita hudba, takže za některá užití filmů je třeba OSAe zaplatit. Kolektivní správa je z principu vždy nespravedlivá, protože něco stojí a nedokáže zcela přesně a spravedlivě rozdělit vybrané náhrady. Nicméně pro některá užití jiná cesta není, např. přenos či provozování televizního a rozhlasového vysílání. Některé práva, která jsou nyní povinně koletivně spravovaná, by podle mě bylo účelnější a spravedlivější spravovat individuálně. Co se týká OSA, má z minulosti špatnou pověst a i my jsme se setkali s neseriózním jednáním jejích pracovníků-výběrčích, kteří protipirátskému úsilí prokazovali medvědí službu, i když abych byla spravedlivá, Intergram na tom nebyl lépe. Nicméně vedení OSA bylo vyměněno (dokonce několikrát) a v současnosti kromě některých názorových nesouladů nevidím žádný problém.
petros: Dobry den. Opravdu si myslite ze ukrast neco moviteho (jako je vyobrazeno na tom spotu) je to same jako stahnout si film, ktereho lze udelat neomezene mnozstvi kopii s minimalnimi naklady?
Markéta Prchalová: Tady nejde o náklady na kopírování, ale o náklady na zplacení výroby filmu a nejnutnějšího marketingu. Výrobní náklady českého filmu jsou průměrně 30 milionů, takže aby se v kinech zaplatil, musí na něj přijít nebo jej jinak legálně shlédnout 600,000 lidí, což se podaří málokterému filmu. A to odhlížím od nákladů na marketing, výrobu filmových kopií (které jsou velmi drahé), autoring a mastering DVD apod.
pan Rozbrušovač: Pokud je "zlodějna", když si někdo stáhne film, pak za naprosto stejnou "zlodějnu" považuji způsob, jakým firmy vyčíslují své škody. Pokud si dvanáctiletý kluk stáhne grafický program za 50 000,- Kč, tak přeci firmě vznikla škoda nulová, protože by si jej ten kluk přeci nikdy nekoupil! Opakuji - vím, že je to neoprávněné užití, ale rozhodně ne ušlý zisk, se kterým firmy tak rády operují!
Markéta Prchalová: Výše škody nezáleží na věku osoby, která dílo neoprávněně užila, stejně jako nezáleží, jestli vám auto či mobil ukradl dvanáctiletý kluk nebo stařík nad hrobem. Navíc zákon stanoví, že místo skutečně ušlého zisku se autor může domáhat náhrady ušlého zisku ve výši odměny, která byla obvyklá za získání licence v době neoprávněného užití díla. Argument, že by si drahý program pachatel nekoupil je stejně zcestný, jako argument, že zloděj by si ferari či drahé víno také nekoupil. Pokud na něco nemám, tak to nepoužívám, i když dobré víno mám ráda a ve ferari bych se také ráda svezla.
Petr: Co je to ta protikopírovací ochrana? Jak to poznám? Když si v půjčovně půjčím třeba nový čeký film Pravidla lži, normálně ho vypálím, resp. jde mi to vypálit, je to v pořádku?
Markéta Prchalová: Ano, pokud nepoužíváte některý z programů, který v sobě již obsahuje blokaci protikopírovací ochrany. Zkuste, jestli jde přesunout obsah disku na pevný disk počítače např. v Průzkumníku či Total Commaderu, pokud ano, disk není chráněn a můžete ho pro osobní potřebu zkopírovat.
renča: ahojky! jak se vám daří? děláte skvělou práci ;)
Markéta Prchalová: Ujde to, i když mě dnes strašně bolí hlava. Ale díky za optání, zítra to bude určitě lepší :-) Dělám svou práci co nejlépe umím a ze strany veřejnosti neočekávám uznání, protože jak známo, dělají to všichni ;) a i když někomu nešlápnete přímo na jeho kuří oko, soucítí s "ubohými" chycenými.

Dotazů je stále mnoho, ale už se musím vrhnout na jinou práci. Děkuji všem za dotazy, pozitivní je, že těch slušných a k věci byla převaha. Nasledanou
Hledej pořad:
...více